Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorBujak, Piotrpl
dc.contributor.editorSolewski, Rafałpl
dc.date.accessioned2023-07-28T06:12:38Z
dc.date.available2023-07-28T06:12:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2081-3325
dc.identifier.issn2300-5912 (e-ISSN)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12350
dc.description.abstractJubileuszowy, dziesiąty tom rocznika Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego skupia się głównie na problemach dotyczących sztuki krytycznej, publicznej, zaangażowanej, społecznej i im pokrewnych. Sprofilowane w ten sposób aktywności twórcze słusznie zajmują coraz ważniejszą pozycję w całym inwentarzu działań podejmowanych przez jednostki, kolektywy, instytucje etc., zajmujące się analizą postulatów aktywistycznych, politycznych i świadomościowych, a także prześwietlających ich potencjał i skutki, w kontekście lokalnym i globalnym. Tak określony temat wybrany został zarówno ze względu na jego bieżącą aktualność i istotność dla współczesnego dyskursu w dziedzinie kultury, jak i w związku z częstością przywoływania tak zdefiniowanych zagadnień przez doktorantów Wydziału Sztuki, będących autorami znaczącej części tekstów. Podejmują oni wybrane kwestie teoretyczne oraz próby zdefiniowania nurtu, traktowanego jako aktualnie dziejący się i kształtujący. Przytaczane przykłady prac i wydarzeń służą ilustrowaniu podjętych problemów, dotyczących komunikacji, możliwości powodowania zmian społecznych dzięki sztuce oraz relacji z instytucjami. Kolejne teksty zawierają omówienia konkretnych wydarzeń, postaci i inicjatyw, które powiązać można ze sztuką nazywaną społeczną. W jej obrębie wyróżnione zostały przedsięwzięcia szczególnie związane z edukacją i sztuką, a osobno omówiono przykłady naruszające granice między „światem sztuki” i artystycznymi dziełami uznawanymi za reprezentatywne dla kultury wysokiej oraz polityką, socjologią, kulturą masową, sztuką użytkową. Również w obrębie takich „studiów przypadków” prowadzony jest teoretyczny namysł i refleksja na temat możliwości aktywizowania i zmieniania społeczeństwa dzięki sztuce. Teksty nie dają prostych odpowiedzi, stanowią raczej zachętę do poznania i refleksji nad tendencjami w sztuce szczególnie często współcześnie dyskutowanymi.pl
dc.language.isopl, enpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.subjectsztuka krytycznapl
dc.subjectsztuka publicznapl
dc.subjectsztuka społecznapl
dc.subjectmodern arten
dc.subjectcritical arten
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 187. Studia de Arte et Educatione 10. Wokół sztuki społecznejpl
dc.typeCzasopismopl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord