West Side Stories – the Informal School of Social Practice at the Department of Art & Art History of Leland Stanford Jr. University
View/ Open
Author:
Bujak, Piotr
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 187, Studia de Arte et Educatione 10 (2015), s. [72]-85
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
social practicesocial practice art
Stanford University
West Coast
San Francisco
future farmers
public smog
crochet project
participatory projects
critical art
ecology
copyrights
trademarks
Bay Area
California
markets
sztuka społeczna
Stanford
Uniwersytet Stanforda
zachodnie wybrzeże USA
San Francisco
projekty partycypacyjne
sztuka zaangażowana
sztuka krytyczna
ekologia
prawa autorskie
znaki handlowe
Bay Area
Kalifornia
rynki
Date: 2015
Metadata
Show full item recordAbstract
The article synthetically brings closer the silhouettes of artists from the West Coast, touching
upon the issue of society in their works. The key chosen for the selection of the described
projects id the authorship, each time belonging to the graduate of the same university programme
of higher education. The text concentrates on methods of work, the specific sensitivity
and kinds of thinking and expressing on topics of importance for the people in this particular
environment. The firstly introduced historical, intellectual, economic and geopolitical
context, having a fundamental influence on the functioning of the artistic scene and academic
life of the San Francisco Bay, serves to familiarize with the characteristic of the region, and
thus allows for a closer look at the ways of working on the selected issues. The author, on the
examples of Stephanie Syjuco, Amy Balkin and Amy Franceschini, portrays the wide spectrum
of creative activity, which he arbitrarily dubbed the Informal School of Social Practices of the
Stanford University’s Art Department in Palo Alto, California. Artykuł syntetycznie przybliża sylwetki artystek z Zachodniego Wybrzeża USA, podejmujących
w swojej twórczości problematykę społeczną. Kluczem przyjętym do wyboru omawianych
projektów jest autorstwo należące każdorazowo do absolwentki tego samego programu
studiów wyższych. Tekst koncentruje się na metodach pracy, na specyficznej wrażliwości
oraz na rodzajach myślenia i wypowiadania się na tematy zaangażowane przez osoby z tego
konkretnego środowiska. Wprowadzony na początku kontekst historyczny, intelektualny,
ekonomiczny i geopolityczny, mający fundamentalny wpływ na funkcjonowanie sceny
artystycznej i życia akademicko-naukowego Zatoki San Francisco, przybliża charakterystykę
tego regionu i pozwala bardziej wnikliwie przyjrzeć się sposobom przepracowywania
wybranych kwestii. Autor na przykładzie działalności Stephanie Syjuco, Amy Balkin oraz
Amy Franceschini portretuje szerokie spektrum aktywności twórczych, które arbitralnie
określił terminem Nieformalnej Szkoły Sztuki Społecznej na Wydziale Sztuki i Historii Sztuki
Uniwersytetu Lelanda Stanforda Juniora w Palo Alto w Kaliforni, USA.