The Birth of Inclusive Studies from the Spirit of Critical Art. Disability in the Arts as the Inspiration for Practical Realization of Applied Social Arts Idea
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Solewski, Rafał
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 187, Studia de Arte et Educatione 10 (2015), s. [86]-105
Język: en
Słowa kluczowe:
Applied Social ArtsDisability in the Arts
Inclusive Studies
Critical Art
stosowane sztuki społeczne
niepełnosprawność i sztuka
studia włączeniowe
sztuka krytyczna
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The text is started with a discussion on the examples of Polish video installations, which tackle
the issue of disability, followed by a description of the ways of its interpretation. In connection
with assessing the most known means of conception as insufficient or inappropriate, the
author presents a survey, which can allow for an assessment of the way of treating disability
in modern art. At the same time the criticism leads to a conclusion that there is a need ot ask
people with disabilities about a reaction to this kind of art, especially including the disabled
people who are creatively active. Such an enquiry would empower people with disabilities
and was an attempt to reach beyond discourses of perceiving disabilities by non-disabled
people.
The reflection on the empowering tendencies and creativity of disabled people lead to the final
conclusion on the need to create the integrative inclusive studies Communication - Project -
Social Inclusion, during the course of which people with disabilities would work together
with non-disabled people on the tasks connected with communicating and projecting in
digital technologies. Connecting the creative effort and practical profession learning would
realize the concept of Applied social arts and also an example of “coexistence of free subjects”. Tekst rozpoczyna omówienie przykładów polskich instalacji wideo, które poruszają temat
niepełnosprawności oraz przedstawienie sposobów ich interpretowania. W związku z oceną
najbardziej znanych sposobów koncepcji jako niewystarczających albo niewłaściwych,
zaprezentowana zostaje ankieta, która pozwolić może na ocenę sposobu traktowania
niepełnosprawności w sztuce współczesnej. Jednocześnie krytyka prowadzi do wniosku
o potrzebie zapytania o reakcje na taką sztukę osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym
uwzględnieniem niepełnosprawnych aktywnych twórczo. Zapytanie taki upodmiotowiałoby
osoby z niepełnosprawnościami i było próbą wykroczenia poza dyskursy determinujące
widzenie niepełnosprawności przez osoby pełnosprawne.
Refleksje o tendencji upodmiotawiającej i o twórczości niepełnosprawnych prowadzą
do ostatecznego wniosku o potrzebie powołania integracyjnych studiów włączeniowych
Komunikacja – Projektowanie – Włączenie społeczne, podczas których osoby z niepełnosprawnościami
i pełnosprawne wspólnie pracowałyby nad zadaniami związanymi z komunikowaniem
i projektowaniem w technikach cyfrowych. Połączenie wysiłku twórczego
i praktycznej nauki zawodu byłoby realizacją koncepcji stosowanych sztuk społecznych
a zarazem przykładem „współprzebywania wolnych podmiotów”.