La crisis migratoria relatada por las televisiones públicas: elementos emotivos del lenguaje verbal y visual
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Zapolnik-Plachetka, Alicja
Źródło: La crisis migratoria actual en los medios digitales (españoles y polacos) : algunos aspectos del lenguaje / Bartosz Dondelewski, Dorota Kotwica, Danuta Kucała, Joanna Szlachta, Weronika Urbanik-Pęk, Alicja Zapolnik-Plachetka. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. [107]-150
Język: es
Słowa kluczowe:
migratory crisistelevision
news
verbal communication
visual communication
emotive
kryzys migracyjny
telewizja
serwisy informacyjne
komunikacja werbalna
komunikacja wizualna
emotywny
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
This article analyses the presence and the character of affective elements transmitted
by the verbal y visual language used in the news programs of Polish and
Spanish public television (TVP and TVE) that informed about the migration
crisis development in August and September 2015. To this aim 47 issues of
Spanish Telediario and 19 issues of Polish Wiadomości and Panorama were
analysed, whereas the duration of fragments dedicated to the migration crisis
were comparable. The method consisted in identifying affective elements, both
verbal and visual; and subsequently in dividing those elements – relying on
various multidisciplinary studies dedicated to cognitive and affective processes,
both general and specific ones, related to the media communication, publicity
and marketing - into two categories: the ones that could provoke empathy and
the ones that could evoke fear or preoccupation. The conclusions show that the
perception of the events could diverge due to different use of those affective
elements the verbal and visual television content. Niniejszy artykuł ma na celu analizę występowania i charakteru elementów
emotywnych języka werbalnego i wizualnego, używanego w serwisach informacyjnych
polskiej i hiszpańskiej telewizji publicznej (TVP i TVE) podczas
relacjonowania kryzysu migracyjnego w sierpniu i wrześniu roku 2015.
W tym celu prześledzono materiały o porównywalnym łącznym czasie trwania,
pochodzące z 47 wydań dziennika Telediario TVE i 19 wydań Wiadomości
i Panoramy TVP. Przyjęta metoda polegała na identyfikacji wszystkich elementów
emotywnych, zarówno werbalnych, jak i wizualnych, a następnie na
ich podziale na dwie kategorie: elementy wywołujące empatię oraz elementy
wywołujące strach lub niepokój, w oparciu o różne multidyscyplinarne badania,
zarówno ogólne, jak i specyficznie związane z komunikacją medialną, reklamą
i marketingiem, poświęcone procesom kognitywnym i emocjonalnym.
Wnioski ujawniają możliwe rozbieżności w odbiorze wydarzeń w zależności od
wykorzystania w języku przekazu telewizyjnego odmiennych emotywnych elementów
werbalnych i wizualnych.