Developing plurilingual competence of upper primary learners. A study of transfer of learning
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dzik, Dominika
Promotor:
Rokita-Jaśkow, Joanna
Język: en
Słowa kluczowe:
strategie uczenia sięsprawności receptywne
język tercjalny
trening strategii
kompetencja różnojęzyczna
learning strategies
receptive skills
L3 learning
strategy training
plurilingual competence
Data: 2023-11-13
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Filologii Angielskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Joanny Rokity-Jaśkow, prof. UP.Streszczenie
One, of the main aims of multilingual education is to promote plurilingual competence, which is related to one's
ability to use prior experience to learn a new language. One of the components of plurilingual competence are learning strategies, which are the focus of the present dissertation.
The main aim of the present action research was to find out if students were able to transfer learning strategies from their L2 (English) to their L3 (Spanish). It was conducted among three age groups: 11, 12 and 13-years-old primary school learners. Apart from this, it was important to find out what was the influence of strategy training in L3 Spanish on students' achievements in reading and listening comprehension.
The results showed that students were not able to transfer learning strategies from their L2 (English) to their L3
(Spanish). That is why strategy training was used to enhance the process of foreign language learning. Jednym z celów współczesnego kształcenia językowego jest rozwijanie kompetencji różnojęzycznej. Jej głównym
założeniem jest wykorzystanie nabytych zasobów językowych w uczeniu się nowego języka obcego. Kluczowym narzędziem
pozwalającym rozwinąć kompetencję różnojęzyczną są strategie uczenia się, które stanowią temat niniejszej dysertacji.
Głównym celem rozprawy było zbadanie wpływu treningu strategii na umiejętności receptywne w drugim języku obcym (hiszpańskim). Badanie zostało przeprowadzone wśród trzech grup uczniów: 6, 7 i 8-klasistów. Ważnym czynnikiem mającym wpływ na trening strategii było sprawdzenie czy uczniowie potrafią wykorzystać strategie, które nabyli podczas nauki pierwszego języka obcego (angielskiego) i zastosować je w uczeniu się kolejnego języka obcego (hiszpańskiego).
Narzędziami zastosowanymi w badaniu były testy, protokoły głośnego myślenia oraz kwestionariusze. Analiza wyników pokazała, że uczniowie nie potrafią dokonać transferu strategii uczenia się z języka angielskiego na język hiszpański. To właśnie dlatego zastosowany został trening strategii, który umożliwił 6, 7 i 8-klasistom wykorzystanie swojego repertuaru językowego w nauce kolejnego języka obcego.