Turystyka motywacyjna w Polsce na przykładzie wybranych przedsiębiorstw
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Płazińska, Kamila
Promotor:
Wójtowicz, Bożena
Ziółkowska-Weiss, Kamila
Język: pl
Słowa kluczowe:
turystykaturystyka motywacyjna
wyjazdy
przedsiębiorstwa
pracownicy
tourism
incentive tourism
trips
companies
employees
Data: 2023-11-16
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Społecznych. Praca napisana pod kierunkiem - promotor: dr hab. Bożena Wójtowicz, Prof. UP; promotor pomocniczy: dr Kamila Ziółkowska-Weiss.Streszczenie
Turystyka motywacyjna jest jedną z form turystyki biznesowej (MICE). Może się wydawać, że jest ona najsłabiej
scharakteryzowana spośród wszystkich rodzajów turystyki budującej branżę MICE. Zyskuje ona na znaczeniu, ponieważ
jest coraz popularniejszym narzędziem niefinansowego wynagradzania pracowników w przedsiębiorstwach. Jej znaczenie
corocznie wzrasta w budowaniu całej gałęzi usług turystycznych. Ze względu na coraz większą konkurencyjność na
rynku pracy, pracownicy zwracają uwagę na wiele aspektów u swoich przyszłych pracodawców, w tym na tzw. benefitów
pozapłacowych, które są inną formą nagradzania, a odgrywają znaczącą rolę w wyborze pracodawcy. Takim benefitem
pozapłacowym są z pewnością wyjazdy motywacyjne. Przedsiębiorstwa, które organizują takie wyjazdy dla swoich
pracowników, mogą odczuć korzyści wynikające z tych wyjazdów, ponieważ pracownicy silniej utożsamiają się z
przedsiębiorstwem i jego marką, wzrasta ich motywacja do dalszej pracy oraz są mniej skłonni do zmiany pracodawcy.
Szczegółowe badania dotyczące turystyki motywacyjnej w Polsce nie zostały do tej pory przeprowadzone
w sposób kompleksowy, w związku z czym ciężko oszacować skalę wewnątrzkrajowej turystyki incentive i wysnuć
jakiekolwiek wnioski. Według teoretyków i systematyków zajmujących się turystyką biznesową, wyjazdy motywacyjne
jest ciężko wyodrębnić spośród innych form turystyki MICE, co stanowi główny problem w badaniach nad nią. W związku
z potrzebą prowadzenia badań nad tym zagadnieniem, autorka postanowiła podjąć badania związane z turystyką
motywacyjną w Polsce na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, tak aby móc oszacować jej skalę, najczęściej
wybierane destynacje, grupy docelowe uczestniczące w wyjazdach, a także opracować model czynników które warunkują
poszczególne wyjazdy motywacyjne. W trakcie opracowywania rozprawy, korzystano z metody analizy tabelarycznej,
bezpośredniej, naukowej obserwacji uczestniczącej a głównym źródłem wiedzy była przeprowadzona ankieta zarówno w
postaci internetowej (CASI) jak i tradycyjnej papierowej. Na potrzeby niniejszej pracy przeprowadzono również
wywiady pogłębione oraz posłużono się testem niezależności chi² oraz współczynnikiem Cramera, czyli współczynnikiem
określającym poziom zależności pomiędzy dwiema zmiennymi nominalnymi. Cennym źródłem wiedzy było także studium
przypadku, czyli doświadczenie autorki w organizowaniu wyjazdów motywacyjnych dla różnych grup i bezpośrednie
uczestniczenie w tych wyjazdach. Incentive tourism is one of the forms of business tourism (MICE). It may seem that it is the least characterized of
all the types of tourism that make up the MICE industry. It is gaining importance because it is an increasingly
popular tool for non-financial remuneration of employees in companies. Its importance increases every year in
building the whole branch of tourism services. Due to an increasingly competitive job market, employees pay
attention to many aspects of their future employers, including the so-called non-wage benefits, which are another
form of reward, and play a significant role in the choice of employer. Such non-wage benefits are certainly
incentive trips. Companies that organize such trips for their employees can benefit from these trips, as employees
identify more strongly with the company and its brand, their motivation for further work increases and they are
less inclined to change employers. Detailed studies on incentive tourism in Poland have not been conducted in
a comprehensive way so far, therefore it is difficult to estimate the scale of domestic incentive tourism and to
draw any conclusions. According to theoreticians and systematists dealing with business tourism, incentive travel
is hard to distinguish from other forms of MICE tourism, which is the main problem in research on it. Due to the
need to conduct research on this issue, the author decided to examine incentive tourism in Poland on the example of
selected companies so as to be able to estimate its scale, the most popular destinations, target groups
participating in trips and also to develop a model of factors that determine individual incentive trips. During the
preparation of this dissertation, the method of table analysis, direct scientific participant observation, and the
main source of knowledge was a survey, both in the form of an online survey (CASI) and a traditional paper survey,
were used. In-depth interviews were also conducted and chi² test of independence and Cramer's coefficient, which is
the coefficient indicating the level of relationship between two nominal variables, were used to create this study.
Another valuable source of knowledge was the case study, i.e. the author's experience in organizing incentive trips
for various groups as well as direct participation in those trips.