Chinese families’ adaptation to childhood deafness: implications for psychoeducational support for families with deaf children in China
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Shenglin, Liu
Potměšil, Miloň
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [34]-48
Język: en
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Childhood deafness not only impacts children’s development, but also affects all aspects of
family life. This study used a sample of 107 families with deaf children from China to examine
how Chinese families adapted to the stress of having a deaf child in the family.
A questionnaire was developed to assess the impact of childhood deafness on family life, the
family’s perception of childhood deafness, the family’s resources, and the overall outcome of
adaptation. The results showed that childhood deafness, as a stressor, impacted Chinese family
life considerably, leading to a series of parenting difficulties, such as additional financial
burdens, difficulty in communicating with the child, and so on. However, in general, the surveyed
Chinese families adapted to childhood deafness positively despite experiencing strong
and long-term grief. The positive adaptation could probably be contributed to Chinese families’
collective resources, such as family cohesion and open communication. Finally, implications
for psychoeducational support for families with deaf children in China are discussed. Głuchota dziecka wpływa nie tylko na jego rozwój, ale także na życie rodziny. Badania,
w których uczestniczyło 107 rodzin głuchych dzieci z Chin, miały na celu zbadanie sposobu
radzenia sobie ze stresem uwarunkowanym posiadaniem głuchego dziecka. Opracowano
kwestionariusz oceniający wpływ głuchoty dziecka na życie rodziny, rodzinną percepcję
głuchoty dziecka, rodzinne zasoby i rezultaty procesu adaptacji. Wyniki ujawniają, że
głuchota dziecka jako stresor wpływa na życie chińskich rodzin i jest przyczyną poważnych
trudności związanych z dodatkowym obciążeniem finansowym, a także w zakresie komunikacji
z dzieckiem. Rodziny chińskie dobrze się jednak adaptują do głuchoty dziecka dzięki
zasobom społecznym, takim jak spójność rodziny i otwarta komunikacja. Omawiane są także
implikacje dla psychoedukacyjnego wsparcia dla rodzin z dzieckiem głuchym.