• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2011, Studia Psychologica 4
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2011, Studia Psychologica 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Chinese families’ adaptation to childhood deafness: implications for psychoeducational support for families with deaf children in China

Thumbnail
View/Open
Chinese families’ adaptation... (366.0Kb)
Author:
Shenglin, Liu
Potměšil, Miloň
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [34]-48
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Childhood deafness not only impacts children’s development, but also affects all aspects of family life. This study used a sample of 107 families with deaf children from China to examine how Chinese families adapted to the stress of having a deaf child in the family. A questionnaire was developed to assess the impact of childhood deafness on family life, the family’s perception of childhood deafness, the family’s resources, and the overall outcome of adaptation. The results showed that childhood deafness, as a stressor, impacted Chinese family life considerably, leading to a series of parenting difficulties, such as additional financial burdens, difficulty in communicating with the child, and so on. However, in general, the surveyed Chinese families adapted to childhood deafness positively despite experiencing strong and long-term grief. The positive adaptation could probably be contributed to Chinese families’ collective resources, such as family cohesion and open communication. Finally, implications for psychoeducational support for families with deaf children in China are discussed.
 
Głuchota dziecka wpływa nie tylko na jego rozwój, ale także na życie rodziny. Badania, w których uczestniczyło 107 rodzin głuchych dzieci z Chin, miały na celu zbadanie sposobu radzenia sobie ze stresem uwarunkowanym posiadaniem głuchego dziecka. Opracowano kwestionariusz oceniający wpływ głuchoty dziecka na życie rodziny, rodzinną percepcję głuchoty dziecka, rodzinne zasoby i rezultaty procesu adaptacji. Wyniki ujawniają, że głuchota dziecka jako stresor wpływa na życie chińskich rodzin i jest przyczyną poważnych trudności związanych z dodatkowym obciążeniem finansowym, a także w zakresie komunikacji z dzieckiem. Rodziny chińskie dobrze się jednak adaptują do głuchoty dziecka dzięki zasobom społecznym, takim jak spójność rodziny i otwarta komunikacja. Omawiane są także implikacje dla psychoedukacyjnego wsparcia dla rodzin z dzieckiem głuchym.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12518
Collections
  • 2011, Studia Psychologica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image