• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2011, Studia Psychologica 4
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2011, Studia Psychologica 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Equal opportunities in mathematics: what does research on how young deaf children learn teach us?

Thumbnail
View/Open
Equal opportunities in mathematics... (277.8Kb)
Author:
Fuentes, Mariana
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [49]-57
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item record
Abstract
In this article we review research on teaching and learning mathematics by young deaf children. Research proves that deaf children show a delay in learning mathematics but reveals that the number development process should be very similar in deaf and hearing children. Previous and recent studies agree that the difficulties young children have in learning mathematics are linked to difficulties obtaining information in an incidental way from their environment. Considering deafness not as a cause but as a risk factor of difficulties in learning mathematics (Nunes and Moreno, 1998) opens a way of overcoming difficulties via adapting teaching strategies to the learning capabilities of deaf children. Research recommends taking advantage of deaf children’s preferred ways of processing information and of their better spatial processing skills. The reviewed studies reveal a hopeful future regarding the achievement of equal opportunities for deaf and hearing persons in this important area of knowledge.
 
W niniejszym artykule dokonujemy przeglądu badań dotyczących nauczania–uczenia się matematyki młodszych dzieci głuchych. Badania dowodzą, że u dzieci głuchych widoczne jest opóźnienie w nauce matematyki, lecz proces rozwoju liczenia powinien być bardzo podobny u dzieci niesłyszących i słyszących. Analizowane badania zgodnie wskazują, że trudności w nauce matematyki związane są z trudnościami uzyskiwania przez małe dzieci informacji w sposób przypadkowy ze środowiska. Uznanie głuchoty nie za przyczynę, ale za czynnik ryzyka trudności w nauce matematyki (Nunes i Moreno, 1998) otwiera drogę do pokonania przeszkód poprzez dostosowanie strategii nauczania do możliwości uczenia się dzieci głuchych. Zaleca się wykorzystanie preferowanego przez dzieci głuche sposobu przetwarzania informacji oraz lepiej rozwiniętych umiejętności przetwarzania przestrzennego. Omówione badania ukazują jasną przyszłość w odniesieniu do wyrównania szans dla osób głuchych i słyszących w tej ważnej dziedzinie wiedzy.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12519
Collections
  • 2011, Studia Psychologica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image