Show simple item record

dc.contributor.authorFuentes, Marianapl
dc.date.accessioned2023-11-20T12:10:22Z
dc.date.available2023-11-20T12:10:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [49]-57pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12519
dc.description.abstractIn this article we review research on teaching and learning mathematics by young deaf children. Research proves that deaf children show a delay in learning mathematics but reveals that the number development process should be very similar in deaf and hearing children. Previous and recent studies agree that the difficulties young children have in learning mathematics are linked to difficulties obtaining information in an incidental way from their environment. Considering deafness not as a cause but as a risk factor of difficulties in learning mathematics (Nunes and Moreno, 1998) opens a way of overcoming difficulties via adapting teaching strategies to the learning capabilities of deaf children. Research recommends taking advantage of deaf children’s preferred ways of processing information and of their better spatial processing skills. The reviewed studies reveal a hopeful future regarding the achievement of equal opportunities for deaf and hearing persons in this important area of knowledge.en
dc.description.abstractW niniejszym artykule dokonujemy przeglądu badań dotyczących nauczania–uczenia się matematyki młodszych dzieci głuchych. Badania dowodzą, że u dzieci głuchych widoczne jest opóźnienie w nauce matematyki, lecz proces rozwoju liczenia powinien być bardzo podobny u dzieci niesłyszących i słyszących. Analizowane badania zgodnie wskazują, że trudności w nauce matematyki związane są z trudnościami uzyskiwania przez małe dzieci informacji w sposób przypadkowy ze środowiska. Uznanie głuchoty nie za przyczynę, ale za czynnik ryzyka trudności w nauce matematyki (Nunes i Moreno, 1998) otwiera drogę do pokonania przeszkód poprzez dostosowanie strategii nauczania do możliwości uczenia się dzieci głuchych. Zaleca się wykorzystanie preferowanego przez dzieci głuche sposobu przetwarzania informacji oraz lepiej rozwiniętych umiejętności przetwarzania przestrzennego. Omówione badania ukazują jasną przyszłość w odniesieniu do wyrównania szans dla osób głuchych i słyszących w tej ważnej dziedzinie wiedzy.pl
dc.language.isoenpl
dc.titleEqual opportunities in mathematics: what does research on how young deaf children learn teach us?en
dc.title.alternativeRówne szanse w matematyce: czego dowiadujemy się z badań dotyczących uczenia się dzieci głuchych?pl
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record