dc.contributor.author | Fuentes, Mariana | pl |
dc.date.accessioned | 2023-11-20T12:10:22Z | |
dc.date.available | 2023-11-20T12:10:22Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [49]-57 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12519 | |
dc.description.abstract | In this article we review research on teaching and learning mathematics by young deaf
children. Research proves that deaf children show a delay in learning mathematics but reveals
that the number development process should be very similar in deaf and hearing children.
Previous and recent studies agree that the difficulties young children have in learning
mathematics are linked to difficulties obtaining information in an incidental way from their
environment. Considering deafness not as a cause but as a risk factor of difficulties in learning
mathematics (Nunes and Moreno, 1998) opens a way of overcoming difficulties via adapting
teaching strategies to the learning capabilities of deaf children. Research recommends
taking advantage of deaf children’s preferred ways of processing information and of their
better spatial processing skills. The reviewed studies reveal a hopeful future regarding the
achievement of equal opportunities for deaf and hearing persons in this important area of
knowledge. | en |
dc.description.abstract | W niniejszym artykule dokonujemy przeglądu badań dotyczących nauczania–uczenia się matematyki
młodszych dzieci głuchych. Badania dowodzą, że u dzieci głuchych widoczne jest
opóźnienie w nauce matematyki, lecz proces rozwoju liczenia powinien być bardzo podobny
u dzieci niesłyszących i słyszących. Analizowane badania zgodnie wskazują, że trudności
w nauce matematyki związane są z trudnościami uzyskiwania przez małe dzieci informacji
w sposób przypadkowy ze środowiska. Uznanie głuchoty nie za przyczynę, ale za czynnik
ryzyka trudności w nauce matematyki (Nunes i Moreno, 1998) otwiera drogę do pokonania
przeszkód poprzez dostosowanie strategii nauczania do możliwości uczenia się dzieci głuchych.
Zaleca się wykorzystanie preferowanego przez dzieci głuche sposobu przetwarzania
informacji oraz lepiej rozwiniętych umiejętności przetwarzania przestrzennego. Omówione
badania ukazują jasną przyszłość w odniesieniu do wyrównania szans dla osób głuchych
i słyszących w tej ważnej dziedzinie wiedzy. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.title | Equal opportunities in mathematics: what does research on how young deaf children learn teach us? | en |
dc.title.alternative | Równe szanse w matematyce: czego dowiadujemy się z badań dotyczących uczenia się dzieci głuchych? | pl |
dc.type | Article | pl |