Social-psychological aspects of the application of alternative and augmentative communication (AAC) in pupils with cerebral palsy
Author:
Bendová, Petra
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [58]-63
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
The text outlines partial aspects of the utilization of alternative and augmentative communication
in children/pupils with a cerebral palsy diagnosis and acquaints with the author’s
practical experience as well as the outcomes of research investigations carried out in the
given domain. It further defines the means that are used most often in ACC and specifies view
points that lead to the choice of these systems. Also the effect of alternative and augmentative
communication systems is outlined in terms of the development of expressive speech, the
cognitive abilities and social competences of its users, and the practical significance of the
exploitation of alternative and augmentative communication from a psychological and
socialization point of view (especially in reference to education and integration). Tekst ten nakreśla aspekty wykorzystania komunikacji alternatywnej i wspomagającej
u dzieci/uczniów ze zdiagnozowanym porażeniem mózgowym, zaznajamia z praktycznym
doświadczeniem jego autora, a także z wynikami badań uzyskanymi w tym zakresie. Omawia
najczęściej stosowane środki, wyszczególnia punkty widzenia, które prowadzą do wyboru
tych systemów komunikacji. Przedstawia również wpływ systemu komunikacji alternatywnej
i wspomagającej na rozwój ekspresyjnej mowy u jego użytkowników, ich zdolności poznawczych
oraz kompetencji społecznych, a następnie nakreśla praktyczne znaczenie wykorzystania
komunikacji alternatywnej i wspomagającej z psychologicznego i socjalizacyjnego punktu
widzenia (zwłaszcza edukacyjnego i integracyjnego).