The sentiments, attitudes and concerns of educators when working under the conditions of inclusion
View/ Open
Author:
Potměšil, Miloň
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [71]-84
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
This research is part of the international research project SACIE (Sentiments, Attitudes
& Concerns about Inclusive Education). The international research team is formed of
Dr. Ch. Forlin – Institute of Education Hong Kong, dr. T. Loreman and Dr. Ch. Earle – Concordia
University College of Alberta, Canada, Dr. U. Sharma, Monash University, Victoria, Australia,
and the author of this article.
The research was focused on the field of sentiments, attitudes and concerns of educators
when working with people with intellectual disabilities. This study aimed at discovering
whether the above stated parameters change after qualification was achieved in special education.
The results of research, encompassing a period of three years, aimed at describing
a group of 794 educators from a developmental perspective of their attitudes, opinions and
concerns focused on the process of inclusion.
The research was divided into two phases – the 1st phase before commencement of the
university (Bachelor’s) specialized study of special needs education, and the 2nd phase
conducted a month before termination of this three-year study programme. Prezentowane badania są częścią międzynarodowego projektu badawczego SACIE (Uczucia,
postawy i obawy dotyczące edukacji włączającej). Międzynarodowy zespół badawczy tworzą:
dr Ch. Forlin z Instytutu Edukacji w Hongkongu, dr T. Loreman i dr Ch. Earle z Concordia
University College of Alberta w Kanadzie, dr U. Sharma z Monash University, Victoria,
z Australii oraz autor tego artykułu.
Badania dotyczą uczuć, postaw i obaw nauczycieli pracujących z osobami z niepełnosprawnością
intelektualną. Badania mają na celu określenie, w jaki sposób wyżej wymienione
parametry zmieniają się po uzyskaniu przez nauczycieli kwalifikacji w zakresie pedagogiki
specjalnej. Wyniki badań realizowanych w ciągu trzech lat w grupie 794 nauczycieli
uwzględniły rozwojową perspektywę zmiany postaw, opinii i uczuć nauczycieli w związku
z procesem integracji szkolnej. Badania zostały podzielone na dwa etapy – pierwszy przed
rozpoczęciem (licencjackich) uniwersyteckich studiów specjalistycznych w zakresie pedagogiki
specjalnej, a drugi na miesiąc przed zakończeniem trzyletniego programu studiów licencjackich.
Artykuł przedstawia zaobserwowane zmiany.