The attitudes of mainstream primary school teachers toward inclusive education: a perspective from the People’s Republic of China
View/ Open
Author:
Peng, Yan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [103]-115
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
Inclusive education is one of the most important current trends in the theory and practice of
education. Though China has carried out many experiments on how to integrate children with
special educational needs to learn in regular classrooms near their home since middle of the
1980s, inclusive education is still facing lots of developmental challenges.
The purpose of the study was to identify mainstream primary school teachers’ attitudes toward
inclusive education. The study was also designed to examine whether these teachers
perceived themselves capable of implementing inclusive education in their regular classrooms,
and what support they most needed to help them carry out inclusive education in
practice.
One questionnaire was designed to obtain the needed data and was distributed to mainstream
primary school teachers involved in inclusive programs and working in 36 public
schools in China. An analysis of the collected data indicated that these teachers had negative
but contractive attitudes toward inclusive education, and that they felt they were not
capable of implementing inclusive education in their regular classrooms. The study ended
with research-based recommendations for future practice. Edukacja włączająca jest jednym z najważniejszych trendów w nowoczesnej teorii i praktyce
edukacyjnej. Choć w Chinach już od połowy lat 80. prowadzi się wiele eksperymentów
dotyczących włączenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do masowej klasy
w pobliżu miejsca zamieszkania, edukacja włączająca nadal pozostaje wyzwaniem rozwojowym.
Celem badania było określenie postaw nauczycieli masowych szkół podstawowych wobec
edukacji włączającej. Badanie zostało również przeprowadzone, aby określić, czy nauczyciele
spostrzegają siebie jako będących w stanie zrealizować edukację włączającą w klasach
masowych, a także jakiego wsparcia oczekują, by móc realizować edukację włączającą
w praktyce.
Specjalny kwestionariusz został zaprojektowany w celu uzyskania niezbędnych danych
i został rozesłany do nauczycieli 36 masowych szkół podstawowych w Chinach. Analiza zebranych
danych wskazuje, iż nauczyciele przejawiają negatywne postawy wobec edukacji
włączającej oraz sądzą, iż nie są w stanie realizować edukacji włączającej w klasach masowych.
Analiza zakończyła się wyprowadzeniem zaleceń dla przyszłych działań.