The use of computer technology and the internet in teaching and therapy of individuals with Autism Spectrum Disorders (ASD)
Author:
Rynkiewicz, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [161]-173
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
Use of computer programs and software in teaching and therapy of individuals with ASD is
a relatively new field of research, but it shows very promising results. The use of computer
technology and the Internet in ASD has demonstrated effectiveness in a number of recent
studies. Virtual reality is also gaining traction as a form of psychotherapy at some academic
medical centres. Many individuals with ASD have unique talents and are skilled in responding
to visual cues, such as pictures and animations. Computers not only unlock many unique
talents that individuals with ASD possess, but also facilitate the development of social skills
that are crucial for functioning in society. In addition to selected computer programs and software,
the article also presents some important facts about the diagnosis and sensory profile
in ASD and connects these facts with the discussion about computer-mediated-communication,
CMC, which is used by individuals with ASD. The article is primary focused on individuals
with Asperger’s syndrome and high-functioning autism. Wykorzystanie programów i oprogramowania komputerowego w nauczaniu oraz terapii
osób z ASD stanowi stosunkowo nową dziedzinę badawczą, aczkolwiek przedstawia bardzo
obiecujące wyniki. W kilku najnowszych badaniach, stosowanie techniki komputerowej oraz
internetu u osób z ASD okazało się efektywne. Rzeczywistość wirtualna jako forma psychoterapii
zyskuje także szansę na realizację w niektórych akademickich ośrodkach medycznych.
Wiele osób z ASD posiada unikalne zdolności i obdarzonych jest umiejętnością reagowania
na bodźce wizualne, takie jak obrazki czy animacje. Komputery nie tylko wyzwalają wiele
niezwykłych talentów, które posiadają osoby z ASD, lecz także ułatwiają rozwój umiejętności
społecznych, niezbędnych dla funkcjonowania w społeczeństwie. Oprócz wybranych programów
i oprogramowania komputerowego, artykuł ten przedstawia również pewne
znaczące fakty dotyczące diagnozy i profilu sensorycznego w ASD oraz łączy te fakty
z dyskusją na temat komunikacji zapośredniczonej komputerowo (ang. computer-mediatedcommunication
– CMC), która jest stosowana przez osoby z ASD. Artykuł zasadniczo skupia
się na osobach z zespołem Aspergera oraz autyzmem wysokofunkcjonującym.