Respite care for families with children with autism spectrum disorders: how services in Northamptonshire UK are working to meet the challenge
View/ Open
Author:
Preece, David
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [174]-188
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper identifies the importance of respite care services for many families with children
with autism spectrum disorder (ASD) but also some of the obstacles that may prevent families
accessing such services. It describes how Northamptonshire County Council, a local authority
in the United Kingdom (UK), is working to meet the challenge of providing ‘autism-friendly’
respite services. The paper outlines factors that families have identified as being positively
associated with quality in respite care for children with autism and their families. These are
the physical environment, staff attributes and their understanding of ASD, consistency with
other settings, the use of ASD-appropriate approaches, individualisation, the activities on offer,
and the way that children are grouped. As well as outlining the major characteristics of
these services, and how they seek to meet the needs of families with children with ASD, the
paper describes the limitations of these services and the challenges and issues that remain. Niniejsza praca przedstawia znaczenie służb opieki zastępczej dla wielu rodzin dzieci
z ASD, lecz także identyfikuje przeszkody, które uniemożliwiają rodzinom dostęp do takich
usług. Opisuje ona, w jaki sposób rada hrabstwa Northamptonshire, władza samorządowa
w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, pracuje nad sprostaniem
wyzwaniu zapewnienia „przyjaznych dla autyzmu” usług opieki zastępczej. Niniejsza praca
przedstawia w zarysie czynniki, które zostały uznane przez rodziny za pozytywnie kojarzone
z jakością opieki zastępczej dla dzieci z autyzmem oraz ich rodzin. Są nimi: środowisko fizyczne,
cechy pracowników i ich wiedza o ASD, spójność z pozostałym ośrodkami, stosowanie
odpowiedniego podejścia do ASD, indywidualizacja, oferowane zajęcia oraz sposób dzielenia
dzieci na grupy. Oprócz zarysowania głównych cech tychże służb oraz tego, w jaki sposób
usiłują one sprostać potrzebom rodzin dzieci z ASD, niniejsza praca opisuje także ograniczenia
tych służb oraz wyzwania i problemy, przed którymi stoją.