Codzienność i świąteczność na wsi polskiej w świetle tygodnika "Nowa Wieś"
View/ Open
Author:
Chełminiak, Patrycja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Chrobaczyński, Jacek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
gazetacenzura
propaganda
PRL
młodzież
a newspaper
censorship
propaganda
The Polish People's Republic
youth
Date: 2023-12-20
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Historii i Archiwistyki. Praca doktorska - promotor: prof. dr hab. Jacek Chrobaczyński.Abstract
Na tle badań PRL, cenzury, gazet z tamtego okresu, Nowa Wieś była rzadkością. Nie powstała żadna publikacja,
koncentrująca się wyłącznie na niej. Badając, to źródło historyczne, należało wziąć pod uwagę jej specyfikę.
Nowa Wieś była publikowana wedle wytycznych władz i kontroli cenzorów. Ważny był również zasięg (na cały kraj w
okresie 1948-2000) i odbiorca: młodzież wiejska. Gazeta ta daje przy okazji niezwykłe pole do obserwacji zmian,
pojawiających i znikających zjawisk. Wobec tego głównie koncentrowała się na ukazaniu świata przedstawionego w
Nowej Wsi na podstawie wybranych elementów.
By móc zrozumieć specyfikę prasy, pomocna była kwerenda w Archiwum Akt Nowych, analizując zarówno dokumentację
dotyczącą redakcji (np. bilanse wydawnictw, schematy struktur wydawnictw), ale również te dotyczące propagandy.
Ważnym materiałem był również zasób Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, który w czasie
prowadzenia kwerendy był niedostępny, lecz udało mi się przeanalizować kilka jednostek - dzięki temu możliwe było
przeanalizowanie działań cenzorskich m.in. wobec Nowej Wsi w jej pierwszych latach istnienia.
Zgromadzony materiał źródłowy był niezwykle bogaty, ale jednocześnie wymagał ścisłej selekcji i konsekwentnego
trzymania się koncepcji struktury rozprawy. Praca ma charakter problemowo-chronologiczny, pokazując dynamikę
procesu historycznego zarówno w makro jak i w mikro skali. Praca została podzielona na dwie główne części:
polityczność i świąteczność, a całość zamyka się w siedmiu rozdziałach. Poprzez taki podział było możliwe ukazanie
dwóch płaszczyzn, a także wyrazisty wymiar: polityczny oraz codzienno-świąteczny. Pierwszy rozdział to wprowadzenie
- pokazuję specyfikę Nowej Wsi i cenzury. Kolejne dwa ukazują wydarzenia polityczne, gospodarcze w Nowej Wsi,
jednocześnie pokazując stopniowy odwilż.
Część poświęcona codzienności oraz świąteczności składa się z czterech rozdziałów. Z racji tego, iż była to gazeta
skierowana do młodzieży, wybierano tematykę spójną z młodym pokoleniem. Przykładowo rozdział czwarty przedstawia
dwie wybrane ewoluujące dziedziny rozrywki: muzykę i modę. Zaś rozdział piąty analizuje ukazanie świata młodzieży
od aspektów związanych z subkulturami, rozterek i problemów charakterystycznych dla okresu dojrzewania np. pierwsza
miłość. Ważnym elementem w tym rozdziale były listy do redakcji, gdzie młodzież dzieliła się swoimi problemami,
a równocześnie ukazywano podejście doradcy (strona redakcyjna). Szósty rozdział dotyczy świąteczności z
uwzględnieniem świąt państwowych jak i tych związanych z religijnością np. Boże Narodzenie ze zwróceniem uwagi
na odarcie ich z walorów religijnych. Siódmy rozdział dotyczy ślubów, wesel, ale również spraw małżeńskich i
związanej z nim seksualności. Wobec tego dotyka on np. sposobu ukazywania uroczystości zawarcia związku
małżeńskiego, ale również i problemy z jakimi zmagali się małżonkowie. Poruszona jest również tematyka seksualności
i wiedzy o niej - tutaj cenne w analizie były listy do redakcji.
Finalnie, praca ukazuje ewolucję Nowej Wsi na przestrzeni czasu, zmian ustrojowych. To również ciągły kontrast:
władza i jej kreacje - świat odbiorcy.
Skutkiem jest ukazany ciąg obrazów - ewolucja propagandy wpierw skoncentrowana na propagowaniu socjalizmu,
sowieckich twórców i kontynuatorów myśli socjalistycznych po stopniową odwilż - dopuszczalności nowinek (np. w
muzyce), coraz mniejszym koncentrowaniu się np. na kwestiach socjalistycznych, publikowanie listów do redakcji.
Nie należy przy tym zapominać, iż świat wykreowany przez Nową Wieś jest światem w tzw. krzywym zwierciadle. To
ciągłe zestawianie "prawdy" kreowanej przez władzę, a prawdą taką jaką ona w istocie była. Nie mniej jednak dzięki
wielowątkowości Nowej Wsi jest możliwe obserwowanie dynamiki zachodzących zmian, obserwacja zmian w pokoleniach. Against the background of PRL research, censorship, newspapers from that time, "Nowa Wieś" was a rarity, which was
published in the years 1948 - 2000. While doing research on "Nowa Wieś", I noticed that it is not a popular source
material in historical studies, and I have not met with a situation in which the subject concerning censorship,
daily holiness were analysed on the basis of "Nowa Wieś". The newspaper was aimed at young people from the rural
environment and it was initiated by ZMP (Polish Youth Union). When this historical source was analysed its
specificity had to be taken into account. "Nowa Wieś" was published according to the guidelines of the authorities
and the control of censors. This newspaper allows to observe changes, appearing and disappearing phenomenon.
Therefore, I focused on showing the world presented in the newspaper on the basis of main selected elements.
It was necessery to realize preliminary archival research in Archiwum Akt Nowych (New File Archive) in Warsaw.
There were analysed editorial documentation (for example balance sheets of publishing house structures), also those
concerning propaganda. Documentation of Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk (The Main Office of Publishing,
and Entertainment Control) was also very important. Unfortunately, when I was doing preliminary archival research,
this documentation wasn't avaiable. But the archive made some of those documents avaible. Thanks to this, it was
possible to analyze censorship activities e.g. towards "Nowa Wieś" in its first years of existence. The collected
source material was extremely rich, but at the same time it required strict selection and consistent adherence to
the concept of the dissertation structure. The thesis is problem-chronological in nature, showing the dynamics of
the historical process both on a macro and micro scale. The work has been divided into two main parts: political
and festive, and the whole is closed in seven chapters. This division made it possible to show two plans, as well
as a clear dimension: political and everyday-holiday. The frst chapter is an introduction - I show the specificity
of Nowa Wieś and censorship. The next two show political and economic events in Nowa Wieś, while showing a gradual
thaw (for example Gomulka's thaw).
The part devoted to everyday life and holidays consists of four chapters. Due to the fact that it was a newspaper
addressed to young people, topics compact with the young generation were selected. For example, chapter four
presents two selected evolving fields of entertainment: music and fashion. The fifth chapter analyzes the
presentation of the world of young people from aspects related to subcultures, dilemmas and problems characteristic
of adolescence, e.g. first love. An important element in this chapter were letters to the editor, where young
people shared their problems, and at the same time the counselor's approach was shown (editorial side).
The sixth chapter deals with holidays, including national holidays and religious holidays, e.g. Christmas with
attention to stripping them of religious values. The seventh chapter deals with weddings, marriages, but also
matrimonial matters and related sexuality. Therefore, it shows, for example, on the way of presenting the ceremony
of getting married, but also on the problems the spouses struggled with. The topic of sexuality and knowledge about
it is also discussed - here letters to the editor were valuable in the analysis.
Finally, the thesis shows "Nowa Wieś" during the evolution: over time and political changes. It is also a constant
contrast: power and its creations - the recipient's world.
The result is a sequence of images shown - the evolution ofpropaganda, first focused on the promotion of socialism,
Soviet creators and followers of socialist thoughts, after a gradual thaw - the admissibility of novelties (e.g.
in music), less and less focusing on e.g. socialist issues, publishing letters to the editor.
It is very important to remember that the world presented by "Nowa Wieś" - is not reality (a distorting mirror). It
is a constant comparison of the "truth" created by the authorities and the reality. But, thanks to the
multithreading nature of "Nowa Wieś", it is possible to observe the dynamics of changes taking place, to observe
changes in generations.