Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrzywniak, Celestynapl
dc.date.accessioned2023-12-14T11:12:02Z
dc.date.available2023-12-14T11:12:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 52-58pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12635
dc.description.abstractCelem artykułu jest zaprezentowanie nowego rozumienia i badania gotowości szkolnej dzieci przekraczających próg szkolny, nazwanego dojrzałością neuropsychologiczną do szkolnego uczenia się dzieci 6- i 7-letnich. W podejściu tym autorka zwraca uwagę na występowanie okresów wrażliwych w rozwoju dziecka, w którym intensywnie powstają połączenia pomiędzy komórkami nerwowymi tworząc tzw. sieci neuronalne. Rozwój dużej liczby połączeń nerwowych oraz stałe ich wzmacnianie warunkuje szybki przekaz impulsu nerwowego do ośrodków w mózgu i z ośrodków do odpowiedniego miejsca przeznaczenia. Na rozwój sieci neuronalnych istotny wpływ ma opieka matki w okresie niemowlęcym i wytworzenie poczucia bezpieczeństwa u dziecka. Odpowiednia liczba sieci neuronalnych wchodzących w skład różnych układów neuronalnych warunkuje uzyskanie odpowiedniego poziomu dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się dzieci 6- i 7-letnich. Wprowadzenie takiego rozumienia dojrzałości do uczenia się w świetle nowej wiedzy z zakresu neurobiologii i neuropsychologii wydaje się uzasadnione. Autorka opisuje procedurę badania i sposoby obliczania poziomów jej dojrzałości.pl
dc.description.abstractThe objective of this article is presenting a new understanding of the school readiness of children crossing the school threshold, called the neuropsychological maturity for formal school learning in the case of six- and seven-years-old children. In this approach, the authoress pays attention to the occurrence of sensitive periods in the development of a child, during which connections between the nerve cells are formed intensively, creating so-called biological neural networks. The development of a large number of synaptic connections, and also the constant strengthening of them, determines the rapid transmission of nerve impulses to the centres in the brain, and from these centres to an appropriate destination. The development of biological neural networks is substantially influenced by mother's care in the period of infancy, and also by creating the sense of security in the case of a child. Acquiring the appropriate level of neuropsychological maturity for formal school learning in the case of six- and sevenyears- old children is determined by the appropriate number of biological neural networks, of which various neural systems consist. Introducing such an understanding of maturity for formal school learning in the light of new knowledge in the field of neurobiology and neuropsychology seems to be justified. The authoress describes the procedure of research and the ways of calculating the levels of the maturity in question.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectdojrzałość szkolnapl
dc.subjectdojrzałość neuropsychologiczna do szkolnego uczenia siępl
dc.subjectdiagnoza pedagogicznapl
dc.subjectpoziomy dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia siępl
dc.subjectschool maturityen
dc.subjectneuropsychological maturity for school learningen
dc.subjectpedagogical diagnosisen
dc.subjectlevels of neuropsychological maturity for school learningen
dc.titleProces diagnozowania dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się u dzieci 6- i 7-letnichpl
dc.title.alternativeProcess of diagnosing maturity neuropsychological for school learning children 6 and 7 years olden
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord