Potencjał różnorodności czy potrzeba uniwersalności: znaczenia nadawane wsparciu w uczeniu się przez nauczycieli przedszkola
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Grochowalska, Magdalena
Źródło: Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 108-114
Język: pl
Słowa kluczowe:
wsparcie w uczeniu sięnauczyciel przedszkola
przekonania nauczycieli
learning support
pre-school teachers
teachers’ beliefs
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Tekst dotyczy problematyki rozumienia procesu uczenia się przez nauczycieli przedszkola. Zakładając,
że celem edukacji przedszkolnej jest wspieranie dzieci w ich rozwoju poszukiwano źródeł, którym
przypisywana jest dziecięca wiedza. W odniesieniu do wyników badań własnych opisano praktyki społeczne,
których zakres wyznaczany jest nie tylko przez wiek jednostki, stopień dojrzałości organizmu,
ale także przez oczekiwania nauczyciela. Uzyskane dane wskazują na transmisyjne rozumienie wiedzy,
w którym dorosły ogranicza samodzielność poznawczą dzieci. Materiał empiryczny pochodził z analizy
jakościowej wypowiedzi nauczycielek przedszkola na temat procesu uczenia się dzieci w kontekście
oceny własnej praktyki edukacyjnej. The text at hand relates to the issue of understanding the learning process by pre-school teachers. Assuming
that the purpose of pre-school education is to support children in their development, sources
to which children’s knowledge is attributed were searched for.
With reference to own research results, the text presents social practices generated at pre-school, the
scope of which is determined not only by the age of an individual or the maturity of their organism, but
also by teachers’ expectations. Data acquired indicate that knowledge is understood by way of transmission
in which an adult limits the cognitive independence of children. The empirical material originates
from the qualitative analysis of statements by pre-school (female) teachers concerning the learning
process of children in the context of assessing their own educational practice.