Prawdziwy ekspert czy wytwór medialny? Analiza zjawiska kreowania ekspertów na potrzeby programów rozrywkowych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sobczak, Bożena
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 137, Studia Sociologica 5 vol. 1 (2013), s. [73]-80
Język: pl
Słowa kluczowe:
mediaautorytet
ekspert medialny
lider opinii
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Posłuszeństwo wobec autorytetów jest zwykle w życiu człowieka zachowaniem wynikającym z ukształtowania
ról społecznych. O posiadaniu autorytetu w danym społeczeństwie decyduje wiele czynników, często jest
nim dysponowanie dużą wiedzą lub talentem. Media, pełniące często rolę liderów opinii w wielu kwestiach
chętnie posługują się autorytetami i ekspertami z różnych dziedzin lub – w zależności od swoich potrzeb –
sami je kreują.
Media pełnią dziś nie tylko rolę informacyjną, ale też rozrywkową. Kreowanie ekspertów i autorytetów na
potrzeby rozrywki staje się ostatnio podstawą wielu audycji. Niniejszy artykuł ma na celu przyjrzenie się temu
zjawisku na przykładzie takich programów jak „Superniania”, „Kuchenne Rewolucje” czy “You can dance”. Obedience to authority is usually the behavior of human life resulting from the formation of social roles.
Being an authority in a society depends on many factors, often it is the great knowledge or talent. Media,
often playing the role of opinion leaders in many areas, will tend to be authorities and experts in various
fields or – depending on their needs – will create them.
The role media play today is not only information but also entertainment. Creation of experts and authorities
to the needs of entertainment has recently become the basis for many programmes. This article aims to look
at this phenomenon on the example of such programmes as „Superniania,” „Kuchenne Rewolucje” and „You
can dance”.