• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Edukacja mniejszości w Polsce. Sytuacja obecna, cele i wyzwania

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Edukacja mniejszości... (132.6KB)
Autor:
Orzeł-Dereń, Kinga
Źródło: Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne / redakcja naukowa Bożena Muchacka, Michał Głażewski, Bożena Pawlak, Aleksandra Litawa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. 44-[56]
Język: pl
Słowa kluczowe:
anti-discrimination education
children
cultural identity
education
ethnic minorities
integration
immigrants
migrants
minorities
national identity
multicultural education
refugees
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The article relates to the issue of minority education in Poland. It raises the issues related to the education of children belonging to both national and ethnic minorities, as well as issues related to education of foreign children, including children of migrants, refugees and children from mixed marriages. It also indicates documents due to which foreign children and children belonging to minorities and ethnic minorities in Poland have the right to education and cultural identity. The theoretical approach and concept of cultural identity is submitted, which is understood as the most important kind of collective identity, which is a historically conditioned, cultural method of behavior by a given human collectivity. It was assumed, in accordance with modern sociological concepts, that identity is not a state but a process. The following sections of the article present subjects related: the right to learn and respect the cultural identity of children, education of national and ethnic minorities in Poland and the education of foreign children in Poland, in the context of multicultural education opportunities and threats. The difference in the approach to education of children who belongs to national and ethnic minorities and foreign children is being portrayed. The article presents issues of stereotypes and prejudices in the context of children. The issue related to the possibility of employing Roma assistants at and cultural assistants is raised.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12702
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image