• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tożsamość kulturowa – wizja świata w wybranych elementarzach dla mniejszości

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Tożsamość kulturowa... (570.5KB)
Autor:
Żmijewska, Ewa
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [166]-176
Język: pl
Słowa kluczowe:
elementarze dla mniejszości etnicznych
tożsamość regionalna
narracja
basal readers for ethnic minorities
regional identity
narrative
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
W artykule przedstawiono analizę dwóch elementarzy przeznaczonych dla mniejszości etnicznych. Były to: Gōrnoślōnski ślabikŏrz i Kaszëbsczé abecadło – twój pierszi elemeńtôrz. Analiza dokonana w kontekście typów tożsamości kulturowej w nich zaprezentowanych warunkowana była poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie: Jaki obraz świata kreują i są jego nośnikiem elementarzowe narracje? Pamiętać bowiem należy, że są one dla ucznia – szczególnie w młodszym wieku szkolnym – jednym z ważniejszych fundamentów budowania własnej tożsamości i kreowania obrazu Ja. Na podstawie analizy dokonano podziału podręcznikowych narracji na trzy kategorie: informacje, deklaracje, pytania i polecenia, odpowiadające kreowaniu tożsamości dziecka w zakresie identyfikacji z dwiema i więcej kulturami (bikulturalizm, człowiek pogranicza) oraz identyfikacji z własną grupą mniejszościową (separacja, etnocentryzm, odnalezienie i zrozumienie siebie i swojej kultury, ale nie nacjonalizm).
 
The article aims to analyze two basal readers designed for ethnic minorities, namely Gōrnoślōnski ślabikŏrz and Kaszëbsczé abecadło – twój pierszi elemeńtôrz. The analysis, which was carried out in the context of identity types inherent in these readers, aims to explore the following question: What world view is created and transmitted by narratives included in these two basal readers? It is worth noting that for pupils, especially those in early school education, the narratives presented serve as one of the foundations of their identity and self-perception. The analysis allows for distinguishing of three separate narrative categories: information-focused, declarations and instructions, which all shape children’s identity and help them identify with two or more cultures (biculturalism, transborder people), or identify with their ethnic minority (separation, ethnocentrism, discovering and understanding oneself and one’s culture without resorting to nationalism).
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12844
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image