Tożsamość kulturowa – wizja świata w wybranych elementarzach dla mniejszości
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Żmijewska, Ewa
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [166]-176
Język: pl
Słowa kluczowe:
elementarze dla mniejszości etnicznychtożsamość regionalna
narracja
basal readers for ethnic minorities
regional identity
narrative
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule przedstawiono analizę dwóch elementarzy przeznaczonych dla mniejszości etnicznych.
Były to: Gōrnoślōnski ślabikŏrz i Kaszëbsczé abecadło – twój pierszi elemeńtôrz. Analiza
dokonana w kontekście typów tożsamości kulturowej w nich zaprezentowanych warunkowana
była poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie: Jaki obraz świata kreują i są jego nośnikiem
elementarzowe narracje? Pamiętać bowiem należy, że są one dla ucznia – szczególnie w młodszym
wieku szkolnym – jednym z ważniejszych fundamentów budowania własnej tożsamości
i kreowania obrazu Ja.
Na podstawie analizy dokonano podziału podręcznikowych narracji na trzy kategorie: informacje,
deklaracje, pytania i polecenia, odpowiadające kreowaniu tożsamości dziecka w zakresie
identyfikacji z dwiema i więcej kulturami (bikulturalizm, człowiek pogranicza) oraz identyfikacji
z własną grupą mniejszościową (separacja, etnocentryzm, odnalezienie i zrozumienie
siebie i swojej kultury, ale nie nacjonalizm). The article aims to analyze two basal readers designed for ethnic minorities, namely Gōrnoślōnski
ślabikŏrz and Kaszëbsczé abecadło – twój pierszi elemeńtôrz. The analysis, which was carried
out in the context of identity types inherent in these readers, aims to explore the following
question: What world view is created and transmitted by narratives included in these two
basal readers? It is worth noting that for pupils, especially those in early school education,
the narratives presented serve as one of the foundations of their identity and self-perception.
The analysis allows for distinguishing of three separate narrative categories: information-focused,
declarations and instructions, which all shape children’s identity and help them identify
with two or more cultures (biculturalism, transborder people), or identify with their ethnic
minority (separation, ethnocentrism, discovering and understanding oneself and one’s culture
without resorting to nationalism).