• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Program Zabaw Neurostymulacyjnych we wspomaganiu rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (3.277MB)
Autor:
Lichtańska, Katarzyna
Promotor:
Zielińska, Jolanta
Cierpiałowska, Tamara
Język: pl
Słowa kluczowe:
zaburzenia ze spektrum autyzmu
zabawa
wspomaganie rozwoju
rodzic dziecka z ASD
odwrócona klasa
autistic spectrum disorder
play therapy
child's development support
parent of an ASD child
flipped learning
Data: 2024-05-15
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Jolanty Zielińskiej oraz promotor pomocniczej: dr hab. Tamary Cierpiałowskiej, prof. ucz.
Streszczenie
Praca obejmuje problematykę wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem autorskiego Programu Zabaw Neurostymulacyjnych. W części teoretycznej dysertacji przybliżono zagadnienia związane z ASD w świetle literatury przedmiotu, omówiono neurobiologiczne korelaty zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz funkcjonowanie dzieci z ASD w wieku przedszkolnym w zakresie wybranych zdolności poznawczych, społecznych i komunikacyjnych. Poruszono także problematykę neuronauk i dialogu pedagogiki specjalnej z neurobiologią w kontekście oddziaływań pedagogicznych. Część empiryczną stanowi przedstawienie podstaw metodologii badań własnych oraz przedstawienie autorskiego narzędzia - Programu Zabaw Neurostymulacyjnych wraz z jego podstawami teoretycznymi i opisem struktury. Autorka, posługując metodą eksperymentu pedagogicznego sprawdziła użyteczność Programu Zabaw Neurostymulacyjnych oraz przedstawiła wyniki badań własnych prowadzonych wśród dzieci z ASD oraz ich rodziców. Część podsumowującą stanowią wnioski z badań i implikacje dla praktyki.
 
The study discusses supporting the development of pre-school-age children with ASD involving the author's original Program of Neuroenhancement through Play Therapy. The theoretical background focuses on the matter of ASD in the light of current literature, and discusses both the neurobiological correlates of the autisctic spectrum disorder and the functioning of preschool-age children with ASD regarding selected cognitive, social and communication skills. The problems of neurosciences, as well as the idea of a dialogue between special needs pedagogy and neurobiology in the context of pedagogical interactions are also discussed. The empirical part presents the metodological basis of the research, and introduces the author's original tool - the Program of Neuroenhancement through Play Therapy, together with its theoretical background and a description of its structure. The author applied the method of psychological experiment to test the etfectiveness of the Program of Neuroenhancement through Play Therapy, and presented the results of her own research conducted among children with AS and their parents. The final part comprises of conclusions and implications for practice.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13035
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image