Program Zabaw Neurostymulacyjnych we wspomaganiu rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Lichtańska, Katarzyna
Promotor:
Zielińska, Jolanta
Cierpiałowska, Tamara
Język: pl
Słowa kluczowe:
zaburzenia ze spektrum autyzmuzabawa
wspomaganie rozwoju
rodzic dziecka z ASD
odwrócona klasa
autistic spectrum disorder
play therapy
child's development support
parent of an ASD child
flipped learning
Data: 2024-05-15
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Jolanty Zielińskiej oraz promotor pomocniczej: dr hab. Tamary Cierpiałowskiej, prof. ucz.Streszczenie
Praca obejmuje problematykę wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym z
wykorzystaniem autorskiego Programu Zabaw Neurostymulacyjnych. W części teoretycznej dysertacji przybliżono
zagadnienia związane z ASD w świetle literatury przedmiotu, omówiono neurobiologiczne korelaty zaburzeń ze spektrum
autyzmu oraz funkcjonowanie dzieci z ASD w wieku przedszkolnym w zakresie wybranych zdolności poznawczych,
społecznych i komunikacyjnych. Poruszono także problematykę neuronauk i dialogu pedagogiki specjalnej z
neurobiologią w kontekście oddziaływań pedagogicznych. Część empiryczną stanowi przedstawienie podstaw metodologii
badań własnych oraz przedstawienie autorskiego narzędzia - Programu Zabaw Neurostymulacyjnych wraz z jego
podstawami teoretycznymi i opisem struktury. Autorka, posługując metodą eksperymentu pedagogicznego sprawdziła
użyteczność Programu Zabaw Neurostymulacyjnych oraz przedstawiła wyniki badań własnych prowadzonych wśród dzieci z
ASD oraz ich rodziców. Część podsumowującą stanowią wnioski z badań i implikacje dla praktyki. The study discusses supporting the development of pre-school-age children with ASD involving the author's original
Program of Neuroenhancement through Play Therapy. The theoretical background focuses on the matter of ASD in the
light of current literature, and discusses both the neurobiological correlates of the autisctic spectrum disorder
and the functioning of preschool-age children with ASD regarding selected cognitive, social and communication
skills. The problems of neurosciences, as well as the idea of a dialogue between special needs pedagogy and
neurobiology in the context of pedagogical interactions are also discussed. The empirical part presents the
metodological basis of the research, and introduces the author's original tool - the Program of Neuroenhancement
through Play Therapy, together with its theoretical background and a description of its structure. The author
applied the method of psychological experiment to test the etfectiveness of the Program of Neuroenhancement through
Play Therapy, and presented the results of her own research conducted among children with AS and their parents. The
final part comprises of conclusions and implications for practice.