• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Neuropsychologiczne podstawy argumentacji

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Neuropsychologiczne podstawy... (450.1KB)
Autor:
Michalik, Mirosław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 92, Studia Logopaedica 3 (2011), s. [71]-91
Język: pl
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The aim of this paper is to prove that argumentative skills as being verbal and mental activities are derived from functioning of human nervous system. The author attempted to link argumentative activities interpreted from different points of view (formal logic, theories of literary language and rhetoric, logic of common sense, syntactic text units) to mental skills that are products of psychic processes. It allowed to come to the following conclusions: 1. Functioning of some structures of the left hemisphere of the brain corresponds with producing statements that are linguistic form of propositions being basic elements of argumentation. 2. More complex operations linked to syntax are a function of cooperation of particular structures of the left hemisphere. 3. Human argumentative activities are also a function of the right hemisphere that govern mental processes connected with guessing intentions, attitudes as well as with emotional contents, formulating conclusions, reading syllogisms, and non-verbal communication. The right hemisphere allows to acquire a required level of communicational competence that is necessary to reach one’s aim effectively, often with using argumentative strategies. 4. Functioning of some subcortical structures of the brain also allows efficient argumenta4. tion for it is linked to learning, memory, and attention. Taking all conditions into account it is necessary to consider argumentation to be a complex and subtle sphere of human activities. It cannot be conducted without cooperation of some particular structures of the brain joined with networks of neurons.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13045
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image