• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sztuka argumentacji i kształcenie sprawności retorycznych w dyskursie szkolnym

Thumbnail
View/Open
Sztuka argumentacji... (504.7Kb)
Author:
Ożdżyński, Jan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 92, Studia Logopaedica 3 (2011), s. [137]-163
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2011
Metadata
Show full item record
Abstract
In its most distinguished (Plato, Aristotle, Cicero) representatives’ intentions the art of reasoning was to be a guide to the world of values. It was to favour the choice of values by means of advice or discouragement, accusing or upholding judgement, praises or reprimands (positive or negative estimation). In classical theory of rhetoric the terms ‘argumentation’ and ‘argument’ refer to showing a process of thinking leading to a motivation (acceptance) or a refutation (denial) of an assumption, an objection, a someone else’s opinion expressed in an utterance. Consequently, both ‘argumentation’ and ‘arguments’ should be adjusted not only to a subject of a rhetorical discourse but also to the receivers’ cognitive powers and their assertive skills, i.e. to experiencing arguments with conviction. Argumentation assumes that both the speaker and the hearers want to start and maintain a mental contact, the speaker’s wish to convince and the hearers’ desire to listen to. As a result a rhetorical argumentation differs fundamentally from the logical one that does not take into account the audience’s reactions at all. The need of functional and purposeful but also fine convincing belongs not only to didactics, it is generally one of the most important components of humanistic values.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13051
Collections
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image