• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 4
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Predykatyw modalny należy w audycji radiowej Dzieci wiedzą lepiej

Thumbnail
View/Open
Predykatyw modalny... (413.5Kb)
Author:
Machowska, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 96, Studia Logopaedica 4 (2011), s. [310]-317
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2011
Metadata
Show full item record
Abstract
In a sample text, consisting of about 32,000 word forms, excerpted from the utterances of preschoolers participating in the radio show Children Know Better (26,432 word forms in preschoolers’ utterances) and approximately 5600 forms in the utterances of the journalist presenting the talk show (on the Third Programme of the Polish Radio) there appeared only two uses of the modal verb należy [should be done], which together with the number of appearances of synonymic modal predicate trzeba [must be done] (41 word forms) can be considered as a significant (negative) distinguishing mark of the transient (developmental) competence of a child in pre-school age. What is meant here is an everyday-use dative-case construction ... bo im się to po prostu należy [… because they simply deserve to get it]—in the utterance of a four-year-old Szymon—and the formula of courtesy: A co należałoby zrobić, aby czas dobrze wykorzystać? [And what should be done to make a good use of time?]—in the question asked by the editor Katarzyna Stoparczyk who moderated the show. Are the proportions of the uses of the parts of the synonymic sequence trzeba (41)—należy (2) to be treated as incidental, or do they reflect the actual tendency of the spoken utterances of the contemporary Polish language, or should they be treated as a developmental trait associated with the acquisition (assimilation, acquiring) of vocabulary by preschool-aged children?
URI
http://hdl.handle.net/11716/13111
Collections
  • 2011, Studia Logopaedica 4
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image