• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Paedagogica
  • 2012, Studia Paedagogica 2
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Paedagogica
  • 2012, Studia Paedagogica 2
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Język socjalny a język literacki – odmienne procedury edukacji i strategie użycia. Diagnoza różnicowa osób niemówiących

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Język socjalny a język... (709.5KB)
Autor:
Podeszewka-Mateńko, Maria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108, Studia Paedagogica 2 (2012), s. [216]-220
Język: pl
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Language is a part of communication and remains in constant relation with the structure of interpersonal relationships. The development of word meanings is one of the basic functions of a language (cognitive function). It takes place in the process of acquisition of exploratory experiences of a child and in the course of confrontation and negotiation of operation on things and in situations with the adult. The cognitively important narration language is only a part of the process of communication. The second important aspect of communication are communicative approaches, social language: motivation, initiative, intentions, the reception of social signals from the environ- ment and from the interlocutors and the exchange of expression (phatic, expressive function). Speech therapy of people with developmental deficiencies usually comes down to the development of the narration language. The successfulness of such an approach based on high intellectual competencies, proper reception of stimuli and the executive skills of the communication partners makes the process of communication unavailable for people with intellectual and mental disability. In order to make communication easier it is reasonable to introduce codes other than the verbal ones into the process of communication i.e. to engage the augmentative and alternative methods of communication (AAC). The article deals with the strategy and technique of introducing signs, gestures and symbols as well as learning to use them in the process of communication in two groups of disabled children (autistic and with Down syndrome). The technique of melodic texts illustrated with pictograms used in the work with the abovementioned children is universal when it comes to developing both the social and narration language.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13286
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2012, Studia Paedagogica 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image