Przeglądaj 2012, Studia Paedagogica 2 według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 67
-
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108. Studia Paedagogica 2
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012)Kiedy 20 lat temu powstał w Krakowie Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci z Uszkodzeniami Mózgu niewiele było publikacji na temat edukacji i wsparcia jakiego oczekują osoby ze złożoną niepełnosprawnością i ich ... -
Kompetencje społeczne osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną z perspektywy teorii przywiązania
(2012)Social development is a process that depends on a number of factors and undergoes various changes. Undoubtedly, emotional bonds with family members and other people constitute an important element of that process. ... -
Sens wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością złożoną
(2012)Władysława Pilecka presents interesting deliberations on the specific character of supporting the development of a child with multiple disabilities. The author considers the intentional influences connected with the ... -
Niepełnosprawność złożona, sprzężona, wieloraka – dyskurs terminologiczny
(2012)The article focuses on the theoretical analysis of complex, linked, multiple severe and multiple disabilities. It treats the subject within its historical and current context as well as discusses and interprets the ... -
Wsparcie społeczne rodziców i ich dzieci z zespołem Downa w biegu życia jednostki. Implikacje dla praktyki
(2012)The family has always been the most authentic living and upbringing environment of an individual and simultaneously a link between the private and public life. It is in the family – as an unmatched social group – that ... -
Właściwe narzędzie diagnostyczne wyzwaniem prawidłowej diagnozy. Wprowadzenie do polskich wersji dwóch instrumentów do diagnozy autyzmu: Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) oraz Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS-G)
(2012)In order to start supporting the development of a person with multiple disabilities as early as possible it is necessary to properly and effectively conduct a diagnosis using appropriate diagnostic tools. Properly prepared ... -
Możliwości wspierania rodziny z dzieckiem autystycznym w warunkach szkoły
(2012)A lot of attention is devoted to the specificity of the functioning of a family with an autistic child with emphasis on the conditions of enormous stress and numerous problems burdening the family. Both researchers and ... -
Aktualny stan opieki nad osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością na Słowacji
(2012)The area of upbringing and education of people with simultaneous occurrence of a number of disabilities or disorders is unquestionably the most complicated area of care for disabled people. That is why the eminent ... -
Rola ojców we wspomaganiu rozwoju dzieci z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Hitherto prevailing research on the situation of families raising children with multiple disabilities has concentrated primarily on the problems of children, mothers and families as wholes. The pedagogic role of fathers ... -
Opieka logopedyczna nad dziećmi wcześniaczymi zagrożonymi wieloraką niepełnosprawnością
(2012)The article is devoted to the assumptions of logopedic care of prematurely born children who are more likely to suffer from multiple disabilities than children born on time. The fact of being prematurely born is not ... -
Godne dzieciństwo i godna starość. O konieczności planowania permanentnych oddziaływań edukacyjno-społecznych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
(2012)Today we face the challenges of adult life of people with intellectual disability. It is necessary to further develop the educational and social services for young people and adults with intellectual disability as quickly ... -
Jakość życia rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością słuchową
(2012)The authors of the article present the results of research on the life quality of siblings of children with a hearing impairment, students of primary schools in Slovakia. The research was conducted on 16 respondents aged ... -
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim na przykładzie powiatu kolbuszowskiego i ropczycko-sędziszowskiego
(2012)In 1994 Mental Health Protection Act was supplemented with new solutions describing, among others, the notion of „rehabilitation and education classes” as education and therapy for children, adolescents and adults with ... -
Terapia sztuką osób ze złożoną niepełnosprawnością na przykładzie działań arteterapeutycznych Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym
(2012)Art therapy has recently become one of the most popular forms of rehabilitation of disabled people. It is also used with people with multiple disabilities who, in spite of numerous dysfunctions, especially sensory ones, ... -
Wykorzystanie ćwiczeń i technik muzykoterapeutycznych w edukacji osób z niepełnosprawnością złożoną
(2012)The aim of special education of people with multiple disabilities is to stimulate and support the developmental changes and the progress of the process of learning and developing the personality of an individual. It is ... -
Preferencja wartości i postawa wobec choroby a cele życiowe młodzieży niepełnosprawnej ruchowo
(2012)The general research problem of the article is the analysis of a set of conditions that determine the attitude of young people with motor disability but within the intellectual norm towards their illness. The aim of the ... -
Muzykoterapia w czasie wolnym dziecka niepełnosprawnego
(2012)Music is a branch of art that is becoming more and more frequently employed in the pedagogical, therapeutic and rehabilitating activities. It is methodically used in a number of ways to diagnose, facilitate, correct and ... -
Czas wolny uczniów o obniżonym potencjale intelektualnym
(2012)Proper and rational organization of spare time may be an inexhaustible source of possibilities which meet the specific developmental needs of children with intellectual dysfunctions. It provides opportunities of developing ... -
Dzieci wielorako niepełnosprawne a terapia Integracji Sensorycznej (SI)
(2012)The sources of the profound multiple disabilities are connected with genetic, chromosomal, metabolic and neurological factors. Their common element is impairing the central functions i.e. the loss of efficiency of ... -
„Poczuć – poznać – zrozumieć” – projekt edukacyjny
(2012)The article presents the conclusions drawn from the educational project To feel – to know – to understand which was realized with the participation of students from the University of Wroclaw specializing at the Education ...