Browsing 2012, Studia Paedagogica 2 by Issue Date
Now showing items 1-20 of 67
-
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108. Studia Paedagogica 2
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012)Kiedy 20 lat temu powstał w Krakowie Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci z Uszkodzeniami Mózgu niewiele było publikacji na temat edukacji i wsparcia jakiego oczekują osoby ze złożoną niepełnosprawnością i ich ... -
Niepełnosprawność złożona, sprzężona, wieloraka – dyskurs terminologiczny
(2012)The article focuses on the theoretical analysis of complex, linked, multiple severe and multiple disabilities. It treats the subject within its historical and current context as well as discusses and interprets the ... -
Grupa „Mamo odpocznij” jako przykład wspierania członków rodziny ucznia niepełnosprawnego
(2012)The establishment of a support group for mothers was a result of long-term contacts and work with families affected by disabilities. Observations have shown that mothers are particularly overloaded. Round-the-clock care, ... -
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (IZRW) – najważniejsze problemy terapeuty (z doświadczeń pracy nauczycieli w ZSS nr 11 w Krakowie)
(2012)The article presents the specificity of working with students with severe multiple disabilities at their homes. It deals with the issues of the conditions of conducting classes, relations of a teacher with the student’s ... -
Nie bójmy się karate w pracy z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Sport is an important therapeutic and prophylactic factor. Psychologists believe that it helps to forget about disability as well as overcome mental barriers and fears. Karate is a discipline that developed over a thousand ... -
Pomoce elektroniczne w komunikacji uczniów niemówiących z wieloraką niepełnosprawnością – studium przypadku Mikołaja i Andrzeja
(2012)The article presents the process of improving communication competencies of two mute students, advanced users of ACC – Mikołaj (12) and Andrzej (21) – who, due to their high intellectual potential and low motor skills, ... -
Praktyczny wymiar realizacji zajęć technicznych w gimnazjum z uczniami z autyzmem i dodatkowymi zaburzeniami rozwojowymi
(2012)Working with students with autism and additional developmental disorders at the level of lower secondary school requires a slightly different attitude than it used to be in primary school. Students are no longer children ... -
Neurokinezyterapia jako specyficzna metoda korekcji neuropsychofizycznej dla dzieci z niepełnosprawnością w dziedzinie psychosomatycznej, psychomotorycznej i mowy
(2012)Neurokinesitherapy designed by A. Smolianinov with kinesitherapy and manual correction are specific methods of correcting disabilities in the psychosomatic, psychomotor and speech area for children and adolescents with ... -
Twórcza rola dźwięku jako impulsu do podejmowania aktywności w życiu osoby niepełnosprawnej – refleksje na podstawie doświadczeń w pracy z młodzieżą ze złożoną niepełnosprawnością
(2012)Live and improvised music as well as playing instruments are good tools of working and communicating with a disabled person. On the basis of her own experiences from work with disabled adolescents, the author of the ... -
Rodzice na różnych etapach rozwoju dziecka niepełnosprawnego i sposoby ich wspomagania – relacja z doświadczeń psychologa szkolnego
(2012)The authors of the article analyse – on the basis of their own professional experiences as school psychologists – different stages of the development of a disabled child from the perspective of the parents’ behaviour and ... -
Refleksje na temat AAC (Alternative Augmentative Communication) z punktu widzenia wykładowcy i praktyka logopedy
(2012)The article presents reflexions on the practical use of augmentative and alternative communication (AAC) in work/personal contacts with mute people. These considerations are a result of the authors’ contacts with mute ... -
Przygotowanie do dorosłego życia i aktywności zawodowej uczniów z wieloraką niepełnosprawnością na etapie ponadgimnazjalnego kształcenia – w świetle gdańskiego eksperymentu pedagogicznego „Edukacja z widokiem na przyszłość”
(2012)An educational experiment that was undertaken in Gdańsk tests efficiency of solutions recommended by single projects undertaken in that field by various entities and the possibility of adapting solutions introduced by ... -
Antycypacja przyszłości ucznia jako czynnik planowania pracy w szkole przysposabiającej do pracy
(2012)The article presents problems of planning individual educational programme in vocational training school from the perspective of future activity of people with multiple disabilities. When planning the work the teacher ... -
Jestem, bo jesteśmy w procesie wspierania osób niepełnosprawnych
(2012)I have been working with and for disabled children for 30 years. It has been a constant creation of friendly reality, particular achievements and good solutions, including: the establishment of a secondary school in the ... -
Forma i treść książki dla niewidomych i słabo widzących dzieci z dodatkowymi niepełnosprawnościami
(2012)A book is an important source of cultural transmission as well as an element in the process of therapy and rehabilitation of disabled people. The article presents the possibilities of using books in working with blind ... -
Stymulowanie rozwoju psychofizycznego osób dorosłych z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
(2012)The article discusses the problems connected with stimulating the psychophysical development of adults with severe multiple disabilities on the example of a particular therapy introduced in a rehabilitation and education ... -
Czy szkoła może przygotować osobę z wieloraką niepełnosprawnością do dorosłego życia? Losy absolwentów szkoły
(2012)The article is devoted to the issue of preparing students with multiple disabilities to the adulthood life. It presents the results of our own research conducted on a group of 24 graduates – contemporarily of age with ... -
Charakterystyka twórczości głuchoniewidomych
(2012)The deaf-blind, despite the simultaneous impairment of both the sense of sight and hearing, have an immense creative potential. Properly stimulated, they realize themselves in painting, sculpture, wickerworking as well ... -
Terapeutyczna wartość tańca w pracy z osobami autystycznymi
(2012)“Everyone can dance” – that is how Prof. Marian Wieczysty encouraged to dancing. These words inspired me to present various forms of dance to autistic and mentally disabled persons. The article deals with therapy through ... -
Wspomaganie ucznia niepełnosprawnego w okresie dojrzewania – przezwyciężanie trudności rozwojowych
(2012)On the basis of her own experiences, the author of the article ponders the situation of disabled adolescents. According to research the puberty process of disabled people begins at the same time as in the case of people ...