Przeglądaj 2012, Studia Paedagogica 2 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 67
-
Aktualny stan opieki nad osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością na Słowacji
(2012)The area of upbringing and education of people with simultaneous occurrence of a number of disabilities or disorders is unquestionably the most complicated area of care for disabled people. That is why the eminent ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108. Studia Paedagogica 2
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012)Kiedy 20 lat temu powstał w Krakowie Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci z Uszkodzeniami Mózgu niewiele było publikacji na temat edukacji i wsparcia jakiego oczekują osoby ze złożoną niepełnosprawnością i ich ... -
Antycypacja przyszłości ucznia jako czynnik planowania pracy w szkole przysposabiającej do pracy
(2012)The article presents problems of planning individual educational programme in vocational training school from the perspective of future activity of people with multiple disabilities. When planning the work the teacher ... -
Charakterystyka twórczości głuchoniewidomych
(2012)The deaf-blind, despite the simultaneous impairment of both the sense of sight and hearing, have an immense creative potential. Properly stimulated, they realize themselves in painting, sculpture, wickerworking as well ... -
Czas wolny uczniów o obniżonym potencjale intelektualnym
(2012)Proper and rational organization of spare time may be an inexhaustible source of possibilities which meet the specific developmental needs of children with intellectual dysfunctions. It provides opportunities of developing ... -
Czy szkoła może przygotować osobę z wieloraką niepełnosprawnością do dorosłego życia? Losy absolwentów szkoły
(2012)The article is devoted to the issue of preparing students with multiple disabilities to the adulthood life. It presents the results of our own research conducted on a group of 24 graduates – contemporarily of age with ... -
Dotyk – przestrzeń spotkania z osobą głęboko upośledzoną umysłowo
(2012)The sense of touch develops and becomes functional as the first one. Skin (the organ of feeling the touch, embrace, pain, warmth and cold) constitutes an important sensory system of our organism. Without its functions, ... -
Dzieci wielorako niepełnosprawne a terapia Integracji Sensorycznej (SI)
(2012)The sources of the profound multiple disabilities are connected with genetic, chromosomal, metabolic and neurological factors. Their common element is impairing the central functions i.e. the loss of efficiency of ... -
„Dzień dla życia” jako forma zajęć metodą projektów w szkole przysposabiającej do pracy – okiem praktyka
(2012)The article discusses the experiences of a Krakow Vocational Training School in conducting classes with people with multiple disabilities using the method of projects. It presents scripts of lessons and describes the ... -
Forma i treść książki dla niewidomych i słabo widzących dzieci z dodatkowymi niepełnosprawnościami
(2012)A book is an important source of cultural transmission as well as an element in the process of therapy and rehabilitation of disabled people. The article presents the possibilities of using books in working with blind ... -
Godne dzieciństwo i godna starość. O konieczności planowania permanentnych oddziaływań edukacyjno-społecznych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
(2012)Today we face the challenges of adult life of people with intellectual disability. It is necessary to further develop the educational and social services for young people and adults with intellectual disability as quickly ... -
Grupa „Mamo odpocznij” jako przykład wspierania członków rodziny ucznia niepełnosprawnego
(2012)The establishment of a support group for mothers was a result of long-term contacts and work with families affected by disabilities. Observations have shown that mothers are particularly overloaded. Round-the-clock care, ... -
Historia – jak uczyć o tym, co dawno minęło... – nauczanie przez przeżywanie
(2012)History is one of the subjects that are particularly „unfriendly” for people with multiple disabilities. It is difficult to experimentally present the causes or effects of important events, go back in time and taste the ... -
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (IZRW) – najważniejsze problemy terapeuty (z doświadczeń pracy nauczycieli w ZSS nr 11 w Krakowie)
(2012)The article presents the specificity of working with students with severe multiple disabilities at their homes. It deals with the issues of the conditions of conducting classes, relations of a teacher with the student’s ... -
Innowacja Pedagogiczna „Zakątek”. Propozycja empirycznego modelu szkoły dla dzieci i młodzieży z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością
(2012)In 2010 „Na Tak” Association submitted a pedagogical innovation Zakątek. Its aim was to create a school that would satisfy the special needs of a group of students with multiple disabilities (severe mental retardation ... -
Jak towarzyszyć osobie niepełnosprawnej i jej rodzinie?
(2012)The author of the article shares her professional experiences from the work in Special Education School Complex No. 11 in Krakow. She points to the fact that the accumulation of factors which pathologize the development ... -
Jakość życia osoby agresywnej z autyzmem w kontekście społecznym
(2012)Most of people with autism display some level of aggression. The strength and frequency of such behaviour leads to a destabilization of both the educational and family system of the aggressive person. In-depth and early ... -
Jakość życia rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością słuchową
(2012)The authors of the article present the results of research on the life quality of siblings of children with a hearing impairment, students of primary schools in Slovakia. The research was conducted on 16 respondents aged ... -
Jestem, bo jesteśmy w procesie wspierania osób niepełnosprawnych
(2012)I have been working with and for disabled children for 30 years. It has been a constant creation of friendly reality, particular achievements and good solutions, including: the establishment of a secondary school in the ... -
Język socjalny a język literacki – odmienne procedury edukacji i strategie użycia. Diagnoza różnicowa osób niemówiących
(2012)Language is a part of communication and remains in constant relation with the structure of interpersonal relationships. The development of word meanings is one of the basic functions of a language (cognitive function). ...