• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Paedagogica
  • 2012, Studia Paedagogica 2
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Paedagogica
  • 2012, Studia Paedagogica 2
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dotyk – przestrzeń spotkania z osobą głęboko upośledzoną umysłowo

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Dotyk – przestrzeń spotkania... (700.1KB)
Autor:
Kościółek, Maria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108, Studia Paedagogica 2 (2012), s. [269]-273
Język: pl
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The sense of touch develops and becomes functional as the first one. Skin (the organ of feeling the touch, embrace, pain, warmth and cold) constitutes an important sensory system of our organism. Without its functions, it would be impossible for us to survive, it is particularly important in the first stage of life when other senses are not yet fully developed. This receptor is also important in the functioning of adults as 80% of stimuli from the environment get to human organism through skin. The touch soothes, lowers the level of stress hormone, regulates the breath and blood circulation as well as digestion and metabolism. The touch is the main, sometimes even the only, means of world exploration for people with severe intellectual disability; in cooperation with other perception systems it dynamises their development, enhances the feeling of one’s own abilities and, above all, facilitates social interaction. Physical closeness and tactile contact ensure emotional balance, reduce fear and negative emotions as well as release positive emotional states (J. Kielin 1999; W. Pilecka 2006). The sense of touch is used in numerous rehabilitation and therapeutic methods in work with people with severe mental retardation. In the process of realization of the therapeutic aims, however, it is necessary to remember that, above all, the touch expresses the presence and it is often the only way to build a relationship with a person with severe mental retardation.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13294
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2012, Studia Paedagogica 2
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image