Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108. Studia Paedagogica 2
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Wolska, Danuta
Mikrut, Adam
Redaktor:
Wolska, Danuta
Mikrut, Adam
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 1689-9903
Język: pl
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Kiedy 20 lat temu powstał w Krakowie Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci z Uszkodzeniami Mózgu niewiele
było publikacji na temat edukacji i wsparcia jakiego oczekują osoby ze złożoną niepełnosprawnością i ich rodziny.
Wiele wysiłku kosztowało nauczycieli znalezienie dróg komunikowania się z niemówiącym uczniem, wiele czasu
pochłonęły dyskusje jak uczyć i czego uczyć. Przez wiele lat udało się wypracować rzetelne ramy diagnozy
umiejętności funkcjonalnych każdego ucznia, która stała się bazą wyjściową do tworzenia indywidualnych programów
edukacyjno-terapeutycznych. Przez cały ten okres nauczyciele, terapeuci
i rehabilitanci współpracowali z pracownikami uczelni pedagogicznych – wszystkim przyświecał jeden cel: pomóc
osiągnąć uczniom ze złożoną niepełnosprawnością jak najlepszą jakość życia, pomóc im uzyskać autonomię na miarę ich
możliwości, nauczyć ich komunikowania się ze światem za pomocą dostępnych metod alternatywnej komunikacji. A teraz
nadszedł czas, by podzielić się zdobytymi doświadczeniami, udostępnić wyniki badań i dostarczyć informacji na temat
terapii tym, którzy rozpoczynają pracę z uczniem wielorako niepełnosprawnym.
Terapia prowadzona z dzieckiem ze złożoną niepełnosprawnością ma charakter wieloprofilowej rehabilitacji,
obejmującej swoim zakresem wszystkie sfery rozwojowe dziecka, dlatego w publikacji znalazły się artykuły
specjalistów z różnych dziedzin: psychologów, pedagogów specjalnych i logopedów. Z uwagi na fakt, iż wsparcie
udzielane dziecku z wieloraką niepełnosprawnością i jego rodzinie powinno mieć charakter ciągły, w prezentowanej
pracy znalazły się artykuły poświęcone udzielaniu im pomocy w pierwszych latach życia, w czasie edukacji szkolnej
oraz w trudnym okresie adolescencji, aż po wejście w fazę życia dorosłego. Taki układ prezentowanych tekstów
pozwala patrzeć na potrzeby osób ze złożoną niepełnosprawnością w biegu ich życia, wyznacza kierunki ich edukacji i
uczy odkrywać jej sens.