Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorWolska, Danutapl
dc.contributor.editorMikrut, Adampl
dc.date.accessioned2024-06-11T09:11:01Z
dc.date.available2024-06-11T09:11:01Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1689-9903
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13253
dc.description.abstractKiedy 20 lat temu powstał w Krakowie Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci z Uszkodzeniami Mózgu niewiele było publikacji na temat edukacji i wsparcia jakiego oczekują osoby ze złożoną niepełnosprawnością i ich rodziny. Wiele wysiłku kosztowało nauczycieli znalezienie dróg komunikowania się z niemówiącym uczniem, wiele czasu pochłonęły dyskusje jak uczyć i czego uczyć. Przez wiele lat udało się wypracować rzetelne ramy diagnozy umiejętności funkcjonalnych każdego ucznia, która stała się bazą wyjściową do tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Przez cały ten okres nauczyciele, terapeuci i rehabilitanci współpracowali z pracownikami uczelni pedagogicznych – wszystkim przyświecał jeden cel: pomóc osiągnąć uczniom ze złożoną niepełnosprawnością jak najlepszą jakość życia, pomóc im uzyskać autonomię na miarę ich możliwości, nauczyć ich komunikowania się ze światem za pomocą dostępnych metod alternatywnej komunikacji. A teraz nadszedł czas, by podzielić się zdobytymi doświadczeniami, udostępnić wyniki badań i dostarczyć informacji na temat terapii tym, którzy rozpoczynają pracę z uczniem wielorako niepełnosprawnym. Terapia prowadzona z dzieckiem ze złożoną niepełnosprawnością ma charakter wieloprofilowej rehabilitacji, obejmującej swoim zakresem wszystkie sfery rozwojowe dziecka, dlatego w publikacji znalazły się artykuły specjalistów z różnych dziedzin: psychologów, pedagogów specjalnych i logopedów. Z uwagi na fakt, iż wsparcie udzielane dziecku z wieloraką niepełnosprawnością i jego rodzinie powinno mieć charakter ciągły, w prezentowanej pracy znalazły się artykuły poświęcone udzielaniu im pomocy w pierwszych latach życia, w czasie edukacji szkolnej oraz w trudnym okresie adolescencji, aż po wejście w fazę życia dorosłego. Taki układ prezentowanych tekstów pozwala patrzeć na potrzeby osób ze złożoną niepełnosprawnością w biegu ich życia, wyznacza kierunki ich edukacji i uczy odkrywać jej sens.pl
dc.languageplpl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.rightsCopyright
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108. Studia Paedagogica 2pl
dc.typeCzasopismopl
dc.rights.holderWydawnictwo Naukowe UPpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord