Kulturowe różnice w upolitycznianiu komizmu
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Piwowarczyk, Konrad
Promotor:
Mikołajczyk, Magdalena
Język: pl
Słowa kluczowe:
komizm politycznystand-up
xiangsheng
satyra
political comedy
stand-up
xiangsheng
satire
Data: 2024-07-04
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Nauk o Polityce i Administracji. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Magdaleny Mikołajczyk.Streszczenie
Komizm i polityka przeplatały się na przestrzeni historii całej ludzkości – od pierwszych znanych starożytnych 
dowcipów i greckich przedstawień, poprzez średniowiecznych błaznów dworskich, aż po współczesne programy komediowe 
typu late night i news satire. Walka o władzę była i pozostaje ważnym tematem dla wielu komików na całym świecie, 
który to temat wykorzystują zgodnie z własnymi komediowymi potrzebami i dostosowywują do wartości swoich 
społeczeństw. Z tego powodu, niektórzy są zdania, że żarty odzwierciedlają rzeczywiste nastroje polityczne, a 
poczucie humoru stanowi kluczowy element sukcesu dla współczesnych polityków. Mimo to prawdziwa i dokładna natura 
humoru politycznego, komizmu i satyry pozostaje w dużej mierze nieuchwytna, tajemnicza i nieznana naukowcom. W 
rezultacie coraz więcej głosów w środowisku akademickim wzywa do ustanowienia nowej poddziedziny badań zwanej 
geolotologią polityczną. Celem niniejszej pracy jest nie tylko poparcie tego postulatu, ale także przedstawienie 
dokładnej relacji komizmu i polityki poprzez zbadanie, opisanie, weryfikację oraz ilościowe określenie dokładnych 
cech komizmu politycznego. W pracy dokazano tego za pomocą analizy treści setek przedstawień komediowych z 
najpopularniejszych programów telewizyjnych na świecie, co też pozwoliło na użycie perspektywy międzykulturowej w 
oparciu o teorię wymiarów kulturowych Hofstedego. Dzięki analizie porównawczej treści angielskojęzycznego, 
francuskojęzycznego i polskojęzycznego stand-upu, oraz chińskojęzycznego xiàngsheng niniejsza praca opisuje i 
definiuje kluczowe cechy i różnice między poszczególnymi stylami komizmu politycznego tych kultur. Bez wątpienia 
śmianie się z władzy zasługuje na poważne traktowanie. Comedy and politics have intertwined throughout all of human history - from the very first known jokes and ancient 
Greek performances, through medieval court jesters, to modern late night comedy and news satire. The struggle for 
power has been and remains a potent topic for many comedians around the world, who use it according to their own 
comedic needs and warp it in relation to their society's values. Hence, some argue that jokes reflect real 
political moods and a sense of humour is key for a modern politician’s success. Despite this, the true and exact 
natures of political humour, comedy and satire have remained largely elusive, mysterious and unknown to scholars. 
As a result, a growing number of voices in academia are calling for the establishment of a new subfield of research 
known as political gelotology. This thesis aims to join and answer these calls by not only exploring, describing, 
verifying and quantifying the exact characteristics of the relationship of politics and comedy – especially by 
analyzing the content of hundreds of comedy performances from the world's most popular TV programs – but also by 
doing so in a cross-cultural perspective with the assist of Hofstede's Cultural Dimensions Theory. Thanks to the 
comparative analysis of the content of English, French and Polish stand-up as well as Chinese Mandarin xiàngsheng 
this thesis describes and defines the key characteristics and differences between the various styles of political 
comedy across cultures. Without doubt, laughter about power deserves to be taken seriously. 

