• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Szanse i zagrożenia dla procesu przemian edukacji wczesnoszkolnej wynikające z oddziaływań technologii informacyjno-komunikacyjnych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (2.268MB)
Autor:
Myśliwiec, Katarzyna
Promotor:
Szkolak-Stępień, Anna
Język: pl
Słowa kluczowe:
szanse
zagrożenia
przemiany
edukacja wczesnoszkolna
technologie informacyjno-komunikacyjne
opportunities
threats
transformations
early childhood education
information and communication technologies
Data: 2024-11-20
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Rozprawa doktorska - promotor: Dr. hab. Anna Szkolak-Stępień, prof. UKEN.
Streszczenie
Cele podjętych badań wiązały się z określeniem szans i zagrożeń dla przemian edukacji wczesnoszkolnej wynikających z oddziaływań technologii informacyjno-komunikacyjnych. Motywacją do podjęcia badań w tym zakresie stała się luka dostrzeżona w licznych opracowaniach z zakresu pedagogiki traktujących o technologii w edukacji, dotycząca rozważań teoretycznych i badań związanych z etapem edukacji wczesnoszkolnej. W rozdziale pierwszym dokonano omówienia problematyki zmiany, w kontekście cywilizacyjnym, społecznym z perspektywy człowieka uczącego się. Rozdział drugi poświęcono analizie przemian edukacji wczesnoszkolnej dokonujących się na przestrzeni lat w dokumentach ministerialnych regulujących ten proces w Polsce, na tle dyrektyw unijnych. W rozdziale trzecim podjęto próbę charakterystyki korzyści i ryzyk, które warunkują technologie informacyjno-komunikacyjne i ich stosowanie w edukacji. Rozdział czwarty zawiera opis strategii podjętych badań. Biorąc pod uwagę cyfryzację wielu dziedzin ludzkiego życia oraz konieczność przygotowania uczniów do funkcjonowania w otaczającej ich rzeczywistości w ramach edukacji wczesnoszkolnej, uznano za zasadne przeprowadzenie badań, których przedmiotem był proces przemian edukacji wczesnoszkolnej zdeterminowany przez technologie informacyjno-komunikacyjne. W rozdziale piątym i szóstym dokonano prezentacji wyników zgromadzonych badań, a najważniejsze wnioski i postulaty dla praktyki pedagogicznej zawarto w rozdziale siódmym niniejszej dysertacji.
 
The undertaken research was aimed at identification of opportunities and threats for the transformation of early school education resulting from the impact of information and communication technologies (ICT). The main reason for the research in this area was a gap noticed in numerous studies in the field of pedagogy on technology in education, which would focus on theoretical considerations and research in relation to the stage of early school education. Chapter one discusses the transformations, in a civilisational and social context, from the perspective of a learner. Chapter two analyses the transformations of early school education that have occurred over the years in ministerial documents regulating this process in Poland, in the context of EU directives. Chapter three attempts to characterise the benefits and risks that are associated with information and communication technologies and their use in education. Chapter four describes the strategy of the undertaken research. Taking into account the digitalisation of many areas of human life and the need to prepare learners to function in the surrounding reality through early school education, it was considered reasonable to conduct research whose subject was the process of transformations of early school education determined by ICT. Chapters five and six present the results of the findings of the research, while the most important conclusions and recommendations for pedagogical practice are presented in chapter seven of this dissertation.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13426
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image