Szanse i zagrożenia dla procesu przemian edukacji wczesnoszkolnej wynikające z oddziaływań technologii informacyjno-komunikacyjnych
View/ Open
Author:
Myśliwiec, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Szkolak-Stępień, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
szansezagrożenia
przemiany
edukacja wczesnoszkolna
technologie informacyjno-komunikacyjne
opportunities
threats
transformations
early childhood education
information and communication technologies
Date: 2024-11-20
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Rozprawa doktorska - promotor: Dr. hab. Anna Szkolak-Stępień, prof. UKEN.Abstract
Cele podjętych badań wiązały się z określeniem szans i zagrożeń dla przemian edukacji wczesnoszkolnej wynikających
z oddziaływań technologii informacyjno-komunikacyjnych. Motywacją do podjęcia badań w tym zakresie stała się luka
dostrzeżona w licznych opracowaniach z zakresu pedagogiki traktujących o technologii w edukacji, dotycząca rozważań
teoretycznych i badań związanych z etapem edukacji wczesnoszkolnej. W rozdziale pierwszym dokonano omówienia
problematyki zmiany, w kontekście cywilizacyjnym, społecznym z perspektywy człowieka uczącego się. Rozdział drugi
poświęcono analizie przemian edukacji wczesnoszkolnej dokonujących się na przestrzeni lat w dokumentach
ministerialnych regulujących ten proces w Polsce, na tle dyrektyw unijnych. W rozdziale trzecim podjęto próbę
charakterystyki korzyści i ryzyk, które warunkują technologie informacyjno-komunikacyjne i ich stosowanie w
edukacji. Rozdział czwarty zawiera opis strategii podjętych badań. Biorąc pod uwagę cyfryzację wielu dziedzin
ludzkiego życia oraz konieczność przygotowania uczniów do funkcjonowania w otaczającej ich rzeczywistości w ramach
edukacji wczesnoszkolnej, uznano za zasadne przeprowadzenie badań, których przedmiotem był proces przemian edukacji
wczesnoszkolnej zdeterminowany przez technologie informacyjno-komunikacyjne. W rozdziale piątym i szóstym dokonano
prezentacji wyników zgromadzonych badań, a najważniejsze wnioski i postulaty dla praktyki pedagogicznej zawarto w
rozdziale siódmym niniejszej dysertacji. The undertaken research was aimed at identification of opportunities and threats for the transformation of early
school education resulting from the impact of information and communication technologies (ICT). The main reason for
the research in this area was a gap noticed in numerous studies in the field of pedagogy on technology in
education, which would focus on theoretical considerations and research in relation to the stage of early school
education. Chapter one discusses the transformations, in a civilisational and social context, from the perspective
of a learner. Chapter two analyses the transformations of early school education that have occurred over the years
in ministerial documents regulating this process in Poland, in the context of EU directives. Chapter three attempts
to characterise the benefits and risks that are associated with information and communication technologies and
their use in education. Chapter four describes the strategy of the undertaken research. Taking into account the
digitalisation of many areas of human life and the need to prepare learners to function in the surrounding reality
through early school education, it was considered reasonable to conduct research whose subject was the process of
transformations of early school education determined by ICT. Chapters five and six present the results of the
findings of the research, while the most important conclusions and recommendations for pedagogical practice are
presented in chapter seven of this dissertation.