Procedura nadmiernego deficytu budżetowego jako czynnik bezpieczeństwa finansowego krajów Unii Europejskiej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pach, Janina
Madera, Andrzej
Źródło: Bezpieczeństwo Polski w warunkach członkostwa w Unii Europejskiej / redakcja naukowa Andrzej Żebrowski, Łukasz Zweiffel, Katarzyna Kowalska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2018. - S. [22]-39
Język: pl
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Deficyt budżetowy stanowi problem gospodarczy wielu krajów Unii
Europejskiej i jest poważnym zagrożeniem ich finansów publicznych. Wiąże
się on z licznymi konsekwencjami w postaci wzrostu długu publicznego, kosztami
jego obsługi oraz z różnymi ryzykami, w tym: z ryzykiem rynkowym,
kredytowym, kursowym, płynności. Jedną z wielu metod ograniczania deficytu
budżetowego w Unii Europejskiej jest tzw. procedura nadmiernego deficytu
budżetowego. Stosowana jest ona w stosunku do krajów, w których deficyt
budżetowy przekracza traktatowe kryterium 3% PKB i ma charakter uporczywy,
powodujący nadmierny przyrost długu publicznego. Składa się ona z części
prewencyjnej (zapobiegawczej) oraz części represyjnej (korygującej, naprawczej),
uzupełniającej procedurę nadmiernego deficytu, a także doprecyzowującej
system sankcji.
Na czym polega procedura nadmiernego deficytu budżetowego oraz
jakie są jej cele, efekty, regulacje prawne, skala stosowania i uwarunkowania –
to główne pytania, na które artykuł dostarcza odpowiedzi. Ponadto zawiera
on rozważania dotyczące innych instrumentów ostrożnościowych w zakresie
polityki budżetowej krajów UE, w tym Europejskiego Mechanizmu Stabilności
(ESM). The budget deficit is an economic problem of many countries of
the European Union and is a serious threat to their public finances. It is
connected with many consequences, like an increase of the public debt, costs
of its service, and various risks, including: market/credit/currency rate risks,
fluidity. One of the many methods of limiting the budget deficit in the EU is
a procedure of excess budget deficit. It is used towards countries, the budget
deficit of which exceeds the treaty criterion of 3% GDP and is persistent in
character, causing excess increase of the public debt. The procedure consists of
two parts: preventive and repressive (correcting, repairing), complementing
the procedure of excess deficit, and clarifying the sanctions system.
What is the procedure of excess budget deficit and what are its purposes,
effects, legal regulations, scale of using and conditions – this is the main
question the article provides an answer to. Apart from that, it includes
considerations regarding other prudential instruments regarding budget
politics of the EU countries, including the European Stability Mechanism
(ESM).