Making Sense of Their Own Mobile Identities in Internally Borderless Europe: Europeans, Poles, ‘Bread’ Migrants, Catholics...
View/ Open
Author:
Zinovijus, Ciupijus
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 118, Studia Sociologica 4 vol. 2 (2012), s. [56]-71
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
Central and Eastern EuropeEU enlargement
migration
orientalism
Date: 2012
Metadata
Show full item recordAbstract
EU enlargement and the intra-European labour mobility which followed it, have been conceptualized within
two competing discourses. The first one reflects the view of the EU Commission: it has hailed post-accession
mobility as a fulfilment of the idea of a borderless Europe. In this benign interpretation, mobile Central
and Eastern Europeans have been viewed as the new citizens of Europe empowered by a newly acquired
freedom of movement. The alternative discourse could be found in critical sociology and geography. It
argues that that post-enlargement mobility has many parallels with previous migration waves from Central
and Eastern Europe (McDowell 2009). Far from being recognized as equal citizens, Central and Eastern
Europeans have been treated as ‘Eastern’ others, for example, at the level of the Western European mass
media (Light, Young 2009). While diverging in their evaluations – the inclusion versus continuous exclusion
of Central and Eastern Europeans, both discourses are concerned with what is known in social theory as
structures. In contrast, this article looks at the structural constructions (the East-West boundaries versus
open borders) from the perspective of the life experiences of migrants themselves. Putting the agency of
Central and Eastern Europeans firmly at the centre of the analysis, the article uses original qualitative data to
analyze how Central and Eastern European migrants in the UK articulate their cultural identities and reflect
on shifting boundaries of Europe. Poszerzenie Unii Europejskiej i mobilność zawodowa wewnątrz Unii, jaka poprzedziła ten proces, zostały
zdefiniowane w ramach dwóch konkurujących dyskursów. Pierwszy z nich odzwierciedla pogląd Komisji
Europejskiej, promujący ruchliwość poakcesyjną jako ucieleśnienie idei Europy bez granic. W ramach tej
interpretacji,
mobilni mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej są postrzegani jako nowi obywatele Europy,
którzy zyskują nowe możliwości dzięki otrzymanej swobodzie przemieszczania się. Alternatywny dyskurs
można odnaleźć na polu krytycznej socjologii i geografii. Dyskurs ten dowodzi, iż mobilność poakcesyjna
ma wiele wspólnego z wcześniejszymi falami migracji z centralnej i wschodniej Europy (McDowell 2009).
Zamiast uznania Europejczyków ze wschodniej i centralnej części kontynentu za równych innym obywatelom
Europy, są oni traktowani jako ‘Wschodni’ inni, chociażby przez wizerunek prezentowany w mass mediach
w zachodniej Europie (Light, Young 2009). Rozmijając się w swoich ocenach – włączenie versus ciągłe
wykluczenie mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej – obydwa dyskursy dotyczą tego, co określa się
w teorii społecznej jako ‘struktury’. W niniejszym artykule opisuję strukturalne konstrukcje (granice Wschód-
-Zachód versus brak granic) z perspektywy doświadczeń życiowych samych migrantów. Stawiając kwestię
mieszkańców Wschodniej i Zachodniej Europy w centrum analizy, przedstawiam własne dane jakościowe,
które pozwalają odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób migranci z Europy Środkowo-Wschodniej migrujący
do Wielkiej Brytanii wyrażają swoje tożsamości kulturowe i oceniają zmieniające się granice w Europie.