Show simple item record

dc.contributor.authorKosmalska, Joannapl
dc.date.accessioned2025-03-14T08:12:09Z
dc.date.available2025-03-14T08:12:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 118, Studia Sociologica 4 vol. 2 (2012), s. [127]-146pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13614
dc.description.abstractThe structure of this paper could be compared to a camera with a zoom as it proceeds from the description of general issues to individual problems. It begins with a short section that introduces the context of the study. Then the paper illuminates recent demographic shifts in Ireland and traces some major implications that the immigration has had on primary schools. Next a description of the Irish primary education system is provided to highlight key concepts of the primary school structure and operation. From there, the paper proceeds to an investigation of elements of recent legislation that has shaped the present situation of non- -national pupils in primary schools. Finally, the advantages and challenges of a multicultural classroom are presented from the teachers’ perspective by quoting their own words. The overall aim of this paper is to paint a ‘bigger picture’ of the world into which a newly-arrived, non-English speaking child is thrown. It is worth noting that Polish children are the vast majority within this group in Ireland.en
dc.description.abstractArtykuł przechodzi od przedstawienia ogólnego obrazu sytuacji do prezentacji poszczególnych jej zagadnień na zasadzie działania zoomu. Otwiera go krótkie wprowadzenie nakreślające kontekst badania. W jego ramach prześledzone są zmiany demograficzne, które zaszły w Irlandii w ciągu ostatnich lat oraz wpływ fali imigracyjnej na sytuację w szkolnictwie. Następnie krótko została opisana struktura i funkcjonowanie szkół podstawowych w Irlandii. Opis ten stanowi tło do analizy istotnych aktów obowiązującego prawa, które kształtują obecną sytuację uczniów-emigrantów w szkołach podstawowych. Na koniec podjęta jest próba zaprezentowania opinii nauczycieli o korzyściach i wyzwaniach związanych z istnieniem klas zróżnicowanych etnicznie; w tym celu zostały przytoczone ich wypowiedzi z wywiadów. Artykuł ma na celu „panoramiczne zobrazowanie” świata, do którego wkracza nowoprzybyłe, nieznające języka angielskiego dziecko – warto zaznaczyć, że Polskie dzieci stanowią znaczącą część tej grupy.pl
dc.language.isoenpl
dc.subjectprimary educationen
dc.subjectmulticultural classroomen
dc.subjectnon-national pupilsen
dc.subjectmigrant childrenen
dc.subjectschool policyen
dc.titleImmigration and Primary Education in Irelanden
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record