Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKawecki, Ireneuszpl
dc.contributor.authorKwatera, Annapl
dc.contributor.authorMajerek, Bożenapl
dc.contributor.authorTrusz, Sławomirpl
dc.date.accessioned2025-03-14T08:19:50Z
dc.date.available2025-03-14T08:19:50Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 118, Studia Sociologica 4 vol. 2 (2012), s. [147]-161pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13615
dc.description.abstractThis article is an attempt to fill in the missing knowledge about children called ‘Euro-orphans’ in the context of relations between the circular migration of their parents, its motives, duration, frequency and forms of contacts with children and the life and school situation of their children. Theoretical frames that identify phenomena in this area have been defined. Educational, social and emotional consequences of Euro-orphanhood for children affecting their presence and future life have been identified and described. These consequences have been analyzed in the light of processes that take place in three environments which are the most important for a child’s socialization, namely the family, school and peer group. Special emphasis has been put on the factors that mediate the relationship between a child’s temporary orphanhood and his/her achievements in various fields of life.en
dc.description.abstractW artykule podjęto próbę opisu sytuacji dzieci nazywanych „eurosierotami" w kontekście zależności pomiędzy migracją cyrkulacyjną rodziców – jej motywami, czasem trwania, częstotliwością i formą kontaktów z dziećmi, a losami życiowymi i edukacyjnymi ich dzieci. W niniejszym artykule określono teoretyczne ramy identyfikujące zjawiska występujące w podjętym obszarze. Zidentyfikowano i opisano edukacyjne i społeczno-emocjonalne konsekwencje euro-sieroctwa dzieci, rzutujące na ich teraźniejszość i przyszłość. Konsekwencje te rozpatrywano w świetle procesów zachodzących w trzech zasadniczych dla socjalizacji dziecka środowiskach: rodzinie, szkole oraz grupie rówieśniczej. Wskazano czynniki, które w istotny sposób pośredniczą w relacji między stanem czasowego osierocenia dziecka a jego osiągnięciami w różnych dziedzinach życia.pl
dc.language.isoenpl
dc.subjectEuro-orphansen
dc.subjectcircular migrationen
dc.subjecteconomic migrationen
dc.subjectpeer groupen
dc.subjectmigrant familyen
dc.titleThe Social and Educational Situation of Circular Migrants’ Children in Polanden
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord