• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2013, Studia Anglica 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2013, Studia Anglica 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Southern harlequinade and 'The signifying monkey': The (Un-) Know world of Edward P. Jones

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Southern harlequinade... (372.2KB)
Autor:
Branny, Grażyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 136, Studia Anglica 3 (2013), s. [6]-19
Język: en
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
From the white man’s perspective, The Known World, written by an African American author, does not only introduce readers to the little known world of free black slaveholding in the ante-bellum South but also to an even less known sphere of black representation of human experience, which calls for specific Black Aesthetics, in accordance with the proposition made by Henry Louis Gates, Jr. in Figures in Black: Words, Signs and the “Racial Self.” As Gates indicates, it is the primary orality of black cultures – whether African or African American – that is both responsible for this lack of Black Aesthetics and lay at the foundation of not recognizing blacks as humans. Jones’s narrative method demonstrates that Black Aesthetics is not only necessary but also feasible, its very foundations having lain dormant at the core of what prevented this theory from surfacing in the first place – the said orality itself.
 
Z perspektywy białego człowieka, Znany świat, napisany przez autora pochodzenia afroamerykańskiego, wprowadza czytelnika nie tylko w mało znany świat wolnych niewolników czarnego Południa sprzed wojny secesyjnej, ale również w jeszcze mniej znaną sferę czarnego obrazowania ludzkiego doświadczenia, które wymaga zastosowania specyficznej czarnej estetyki, według koncepcji przedstawionej przez Henry’ego Louisa Gatesa Juniora w książce Figures in Black: Words, Signs and the “Racial Self”. Jak twierdzi Gates, to przede wszystkim zasadnicza oralność czarnych kultur – czy to afrykańskiej, czy afroamerykańskiej – odpowiada za brak tzw. czarnej estetyki literackiej – zjawisko, które zasadniczo przyczyniło się do postrzegania czarnych jako istot podrzędnych. Narracyjna metoda Jonesa wykazuje, że czarna estetyka nie tylko jest konieczna, ale również realnie możliwa, jako że jej podstawy leżą właśnie w samym sercu zjawiska, które nie pozwoliło owej teorii ujrzeć światła dziennego – czyli zjawiska oralności kultury afrykańskiej i afroamerykańskiej.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13683
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2013, Studia Anglica 3
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image