Southern harlequinade and 'The signifying monkey': The (Un-) Know world of Edward P. Jones
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Branny, Grażyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 136, Studia Anglica 3 (2013), s. [6]-19
Język: en
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
From the white man’s perspective, The Known World, written by an African American author,
does not only introduce readers to the little known world of free black slaveholding in the
ante-bellum South but also to an even less known sphere of black representation of human
experience, which calls for specific Black Aesthetics, in accordance with the proposition
made by Henry Louis Gates, Jr. in Figures in Black: Words, Signs and the “Racial Self.” As Gates
indicates, it is the primary orality of black cultures – whether African or African American
– that is both responsible for this lack of Black Aesthetics and lay at the foundation of not
recognizing blacks as humans. Jones’s narrative method demonstrates that Black Aesthetics
is not only necessary but also feasible, its very foundations having lain dormant at the core of
what prevented this theory from surfacing in the first place – the said orality itself. Z perspektywy białego człowieka, Znany świat, napisany przez autora pochodzenia afroamerykańskiego,
wprowadza czytelnika nie tylko w mało znany świat wolnych niewolników
czarnego Południa sprzed wojny secesyjnej, ale również w jeszcze mniej znaną sferę
czarnego obrazowania ludzkiego doświadczenia, które wymaga zastosowania specyficznej
czarnej estetyki, według koncepcji przedstawionej przez Henry’ego Louisa Gatesa Juniora
w książce Figures in Black: Words, Signs and the “Racial Self”. Jak twierdzi Gates, to przede
wszystkim zasadnicza oralność czarnych kultur – czy to afrykańskiej, czy afroamerykańskiej
– odpowiada za brak tzw. czarnej estetyki literackiej – zjawisko, które zasadniczo przyczyniło
się do postrzegania czarnych jako istot podrzędnych. Narracyjna metoda Jonesa wykazuje, że
czarna estetyka nie tylko jest konieczna, ale również realnie możliwa, jako że jej podstawy leżą
właśnie w samym sercu zjawiska, które nie pozwoliło owej teorii ujrzeć światła dziennego –
czyli zjawiska oralności kultury afrykańskiej i afroamerykańskiej.