History and the essencing of the world
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Majka, Wojciech
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 136, Studia Anglica 3 (2013), s. [64]-74
Język: en
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The article looks at the phenomenon of history from a typically phenomenological perspective.
This means that history is seen as much more than a way in which we have learnt to represent
the past from the point of view of the present. According to the perspective that is adopted
here history appears in point of fact as a type of thinking that allows us to re-evaluate the
world of life. In other words, the past does not exist as a reservoir of occurrences. Instead, it is
determined by the way in which we approach our future orientedness, i.e. interpretations of
the past depend on the perspective from which the past is evaluated. For thinkers like Hegel,
on the other hand, history in itself was a way in which the Spirit revealed itself to the world.
Moreover, the Hegelian point of view works with the assumption that reality is rational in
itself and that rationality is not only a human attribute but also the ontological condition that
frames being. Autor niniejszej pracy przygląda się zjawisku historii z typowo fenomenologicznej perspektywy.
Oznacza to, że historię postrzega się jako coś więcej niż tylko sposób, w jaki nauczyliśmy
się przedstawiać przeszłość z punktu widzenia teraźniejszości. Zgodnie z przyjętym w artykule
podejściem, historia w istocie jawi się jako rodzaj myślenia, który pozwala na powtórną
ocenę świata życia. Innymi słowy, przeszłość nie istnieje jako zbiór wydarzeń, lecz jest determinowana
naszym podejściem do własnego zorientowania na przyszłość: czyli, interpretacje
przeszłości zależą od perspektywy, z jakiej przeszłość jest oceniana. Z kolei dla myślicieli takich
jak Hegel, historia sama w sobie jest sposobem, w jaki Duch ujawnił się światu. Ponadto
pogląd heglowski opiera się na założeniu, iż rzeczywistość jest racjonalna sama w sobie, i że
ta racjonalność nie jest jedynie cechą ludzką, lecz warunkiem ontologicznym, który tworzy
byt.