dc.contributor.advisor | Wywiórski, Sebastian | pl |
dc.contributor.advisor | Białkowski, Łukasz | pl |
dc.contributor.author | Piotrowska, Sara | pl |
dc.date.accessioned | 2025-05-12T10:15:50Z | |
dc.date.available | 2025-05-12T10:15:50Z | |
dc.date.issued | 2025-05-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/13722 | |
dc.description | Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Szkoła Doktorska. Sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: prof. UP dr hab. Sebastian Wywiórski, promotor pomocniczy: dr Łukasz Białkowski. | pl |
dc.description.abstract | Argumentacja przemawiająca za poznawczą wartością sztuki posiada długą tradycję i obfitą bibliografię. Temat sztuki
i jej metod poznawczych jest szczególnie istotny, ze względu na fakt włączenia jej w struktury naukowe, dotychczas
ściśle zarezerwowane dla dyscyplin o odmiennym rygorze metodologicznym. Rewizja „tradycyjnego” podziału na
paradygmat naukowy i artystyczny oraz powrotu do uznawania ich za poznawcze continuum wchodzi obecnie w skład
powszechnie przyjętego konsensusu, zarówno wśród środowisk artystycznych, jak i naukowych. Popularność
interdyscyplinarnych jednostek badawczych, rozszerzanie kanonicznych metod pozyskiwania wiedzy, melanż narzędzi
naukowych i artystycznych jest faktem, i to o rosnącym znaczeniu. Teksty podejmujące temat nowych metodologii
często przybierają formę wiecznie rozrastających się, poetyckich leksykonów lub ciągłych aktualizacji, reagujących
na stałą mutację opisywanego zjawiska. Coraz liczniejsze doniesienia o „pełzającej katastrofie Wieku Półcienia”
(Cichocki i Lewandowska w: Szabłowski 2020) w połączeniu z sygnałami na temat wyczerpywania się dotychczasowych
strategii widzenia i „wiedzenia” w dobie polikryzysu stają się bodźcem do ustanawiania nowych instrumentów
rozumienia rzeczywistości. Pośród rodzących się nurtów art based research pozostaje szczególnie wokalny w zakresie
swoich kompetencji poznawczych i potencjału zmian. Moje wielkie nadzieje rozbudzone przez deklaracje formułowane na
gruncie badań artystycznych przerodziły się w toku projektu doktorskiego w nieco ostrożniejsze stanowisko
uwzględniające ryzyka, które zarysowały się w toku prac nad dysertacją. Rozprawa doktorska podejmuje temat nowych,
niestandardowych, „dziwnych” narzędzi; sprawczych opowieści, wyjść z gmachów, mentalnych map taktycznych (i
innych); w poszukiwaniu odpowiedzi, czy badania artystyczne istotnie można uznać za najbardziej aktualną strategię
poznawczą schyłku antropocenu, zgodnie z obietnicami badaczy i badaczek wyrastających z tego trendu. | pl |
dc.description.abstract | The argumentation in favour of the cognitive value of art has a long tradition and abundant bibliography. The topic
of art and its cognitive methods is particularly relevant, due to the fact of its inclusion in scientific
structures, hitherto strictly reserved for disciplines with different methodological rigour. The revision of the
"traditional" division between the scientific and artistic paradigms and the return to recognizing them as a
cognitive continuum is now part of the generally accepted consensus, both among the artistic and scientific
circles. The popularity of interdisciplinary research units, the expansion of canonical methods of acquiring
knowledge, the melange of scientific and artistic tools is a fact, and one of growing importance. Texts addressing
the topic of new methodologies often take the form of ever-expanding, poetic lexicons, or constant updates,
responding to the permanent mutation of the phenomenon being described. Increasing reports of the "creeping
catastrophe of the Age of Half-Shadow" (Cichocki i Lewandowska in: Szabłowski 2020), combined with signals about
the exhaustion of previous strategies of seeing and "knowing" in the age of polycrisis, become a stimulus for
establishing new instruments for understanding reality. Among the emerging movements art-based research remains
particularly vocal in its cognitive competence and potential for change. My high hopes aroused by the declarations
formulated on the ground of art-based research evolved during the course of the doctoral dissertation into a
somewhat more cautious stance. The thesis takes up the topic of nonstandard, “strange” new tools; causal stories,
exits from edifices, mental tactical maps, (and others) seeking answers as to whether artistic research can indeed
be considered the most up-to-date cognitive strategy of the decline of the Anthropocene, as promised by scholars
and researchers growing out of this trend. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | badania artystyczne | pl |
dc.subject | metodologia | pl |
dc.subject | antropocen | pl |
dc.subject | interdyscyplinarne strategie poznawcze | pl |
dc.subject | paradygmat nauki i sztuki | pl |
dc.subject | art-based research | en |
dc.subject | methodology | en |
dc.subject | anthropocene | en |
dc.subject | interdisciplinary strategies | en |
dc.subject | art and science paradigms | en |
dc.title | Rozruchy metodologiczne | pl |
dc.title.alternative | Methodological riots | en |
dc.type | Thesis | pl |