• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Transmisja wartości w rodzinie

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (4.356MB)
Autor:
Pierzchała, Michał
Promotor:
Pikuła, Norbert G.
Język: pl
Słowa kluczowe:
transmisja
wartości
rodzina
transmission
values
family
Data: 2025-10-22
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem naukowym dr hab. prof. UKEN Norberta G. Pikuły - promotora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika.
Streszczenie
Transmisja wartości w rodzinie to proces wielopokoleniowego przekazywania norm, przekonań i wzorców, które kształtują tożsamość człowieka i jego relacje społeczne. W dobie dynamicznych przemian społeczno-kulturowych, wpływu mediów i globalizacji, tradycyjny model transmisji wartości ulega modyfikacjom, co rodzi pytania o jego aktualny kształt i efektywność. Rozprawa doktorska poświęcona temu zagadnieniu podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, jakie wartości dominują wśród młodego pokolenia, jakie podmioty mają kluczowy wpływ na ich kształtowanie oraz w jakim stopniu deklarowane wartości znajdują odzwierciedlenie w codziennych wyborach i postawach. Badania przeprowadzone wśród studentów, jako przedstawicieli pokolenia Z, pozwoliły na weryfikację hipotez dotyczących hierarchii wartości, czynników wpływających na ich preferencje oraz mechanizmów ich przekazu w rodzinie. W pierwszym rozdziale przedstawiono rodzinę jako i podstawowe środowisko transmisji wartości, uwzględniając wpływ przemian społecznych, które determinują jej współczesny kształt. Drugi rozdział koncentruje się na świecie wartości współczesnej młodzieży, ukazując ich hierarchię oraz zmieniające się kryteria oceny. W trzecim rozdziale omówiono założenia metodologiczne badań własnych, prezentując zastosowaną orientację badawczą oraz metody i techniki badawcze. Czwarty rozdział zawiera prezentację wyników badań dotyczących transmisji wartości w rodzinach osób studiujących. W ostatnim piątym rozdziale podjęto dyskusję nad uzyskanymi wynikami i dokonano ich interpretacji w kontekście postawionych hipotez. W zakończeniu podsumowano główne wnioski płynące z badań, podkreślając kluczową rolę rodziny w procesie transmisji wartości. Rozprawa doktorska została zwieńczona bibliografią oraz aneksem zawierającym kwestionariusz ankiety i scenariusz wywiadu pogłębionego
 
The transmission of values within the family is a multi-generational process of passing down norms, beliefs. and behavioral patterns that shape an individual's identity and social interactions. In the era of rapid socio-cultural transformations, the influence of media, and globalization, the traditional model of value transformations, is undergoing modifications, raising guestions about it current form and effectiveness. This doctoral dissertation seeks to explore which values dnminate among young adults, which agents play a crucial role in shaping them, and to what extent the declared values are reflected in everyday choices and behaviors. The research conducted among university students, representing Generation Z, aimed to verify hypotheses concerning the hierarchy of values, factors influencing their preferences, and the mechanisms of their transmission within the family. The first cchapter presents the family as the primary environment for the transmission of values, considering the impact of social changes that determine its contemporary form. The secondchapter focuses on the world of values among contemporary youth, illustrating their hierarchy and evolving criteria of evaluation. The third chapter outlines the methodological assumptions of the research, presenting the adopted research orientation, methods and techniques. The fourth chapter presents the findings regarding the transmission of values within student's families. In the fifth and final chapter, a discussion of the results is conducted, and the findings are interpreted in relation to the proposed hypotheses. The conclusion summarizes the key research findings, emphasizing the fundamental role of the family in the transmission of values.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13745
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WPL)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image