| dc.contributor.advisor | Nycz, Ryszard | pl |
| dc.contributor.advisor | Urbaniak, Marcin | pl |
| dc.contributor.author | Chorąży, Adrianna | pl |
| dc.date.accessioned | 2025-12-15T07:49:53Z | |
| dc.date.available | 2025-12-15T07:49:53Z | |
| dc.date.issued | 2025-12-17 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/13756 | |
| dc.description | Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Szkoła Doktorska. Praca doktorska - promotorzy: prof. dr hab. Ryszard Nycz, dr hab. Marcin Urbaniak, prof. UKEN. | pl |
| dc.description.abstract | Praca doktorska koncentruje się na literackim i artystycznym przedstawieniu zwierząt oraz relacji
międzygatunkowych, a analizie poddane zostają różnorodne próby oddania zwierzęcego doświadczenia. Pisarze i pisarki
podejmują wyzwanie przedstawienia świata zwierząt z perspektywy nie-ludzkiej, unikając przypisywania zwierzętom
ludzkich cech, co pozwala na głębsze zrozumienie ich subiektywnych doświadczeń. W pracy rozważane są zarówno
elementy literackie, jak i artystyczne, ukazujące zwierzęta jako centralne podmioty narracji.
W pracy doktorskiej wyróżnia się kilka kluczowych problemów badawczych: 1) Brak wspólnego kodu komunikacyjnego:
pierwszym wyzwaniem badawczym jest niemożność odnalezienia wspólnego systemu komunikacji między ludźmi a
zwierzętami, co jest analizowane w kontekście literatury i jej ograniczeń w przekazywaniu doświadczeń innych
gatunków; 2) Ograniczenia ludzkiego języka: kolejnym zagadnieniem jest pytanie, jak ograniczony system
komunikacyjny, jakim jest ludzki język, może przekazać bogate, odmienne doświadczenia innych podmiotów, szczególnie
zwierząt, które postrzegają świat w sposób różny od ludzi (koncepcja Umwelt i Innenwelt); 3) Podmiotowość
zwierzęcych bohaterów: Istotnym problemem jest badanie podmiotowości zwierzęcych bohaterów w literaturze, ich
doświadczeń oraz metod narracyjnych służących ich przedstawieniu. Badania literaturoznawcze koncentrują się na
różnicach w doświadczeniu świata przez ludzi i zwierzęta oraz na próbach przekładu tych doświadczeń za pomocą
literackich środków wyrazu; 4) Społeczna rola literatury: literatura często podejmuje trudne tematy społeczne, a
zwierzęcy bohaterowie stają się nośnikami zmian społecznych. Badania te koncentrują się także na związku literatury
z neurobiologią, neuropsychologią i innymi naukami, by ukazać złożoność doświadczeń zwierząt; 5) Zmiana w podejściu
do zwierząt: kolejnym celem jest badanie zmiany w podejściu do zwierząt w literaturze, która wskazuje na
konieczność zmiany paradygmatu antropocentrycznego na model bardziej altruistyczny. Zmiany te mają również wpływ na
rozumienie roli człowieka - jako bytu w relacji z innymi organizmami, a nie jako odrębnej, izolowanej jednostki.
Pierwszy rozdział omawia powieść Irene Sola „Ja śpiewam, a góry tańczą”, w której zwierzęta, rośliny i ludzie
współistnieją w biocentrycznej wizji, a antropocentryzm zostaje zastąpiony przez szerszą, wielogatunkową
perspektywę. W drugim rozdziale analizowane są powieści Olgi Tokarczuk i Johna Maxwella Coetzee, w których
bohaterki, Janina Duszejko i Elizabeth Costello, walczą o prawa zwierząt i tworzą głębokie więzi z nimi. Trzeci
rozdział skupia się na języku jako narzędziu do przekazywania zmysłowo-doznaniowego świata zwierząt, a w czwartej
części rozważane są współczesne praktyki artystyczne, w których zwierzęta stają się nośnikami przesłań o relacjach
ludzko-zwierzęcych. Piąty rozdział koncentruje się na owadach i ich reprezentacjach w literaturze, wskazując na
trudności w nawiązywaniu z nimi więzi ze względu na brak wspólnych kodów komunikacyjnych. Ostatni rozdział bada
zmiany w antropologicznym obrazie człowieka, przedstawiając go jako symbionta, będącego częścią wielogatunkowych
relacji biologicznych, które dominują nad indywidualnym egoizmem. Praca ta ma na celu poszerzenie rozumienia
zwierząt jako podmiotów, które, choć różnią się od ludzi, współtworzą wspólne światy doświadczeń, zarówno w
literaturze, jak i sztuce.
Metodologia pracy doktorskiej jest podzielona na dwa główne obszary. Pierwszy obejmuje teksty z neuronauk, takich
jak neurobiologia i neurokognitywistyka, oraz z etologii poznawczej. Drugi obszar to prace z nauk humanistycznych,
w tym ekokrytyki, literaturoznawczych animal studies, krytyki afektywnej, postantropocentryzmu, badań kulturowych
oraz filozofii sztuki. W pracy stosowana jest metoda komparatystyczna, a każdy rozdział ma dedykowaną metodologię
dostosowaną do konkretnego zagadnienia, którą szczegółowo omówiono w odpowiednich częściach pracy. | pl |
| dc.description.abstract | The doctoral dissertation focuses on the literary and artistic representation of animals and interspecies
relationships, analyzing various attempts to convey the animal experience. Writers face the challenge of depicting
the world of animals from a non-human perspective, avoiding anthropomorphizing animals, which allows for a deeper
understanding of their subjective experiences. Both literary and artistic elements are considered in the work,
highlighting animals as central subjects of the narrative.
The dissertation identifies several key research problems: 1) The lack of a common communicative code: The first
research challenge is the inability to find a shared communication system between humans and animals, which is
examined in the context of literature and its limitations in conveying the experiences of other species. 2) The
limitations of human language: Another issue is how the limited communication system of human language can convey
the rich, different experiences of other subjects, particularly animals, who perceive the world in ways different
from humans (the concepts of Umwelt and Innenwelt). 3) The subjectivity of animal protagonists: A crucial problem
is studying the subjectivity of animal protagonists in literature, their experiences, and the narrative techniques
used to present them. Literary studies focus on the differences in how humans and animals experience the world and
the attempts to translate these experiences through literary expressions. 4) The social role of literature:
Literature often tackles difficult social issues, with animal protagonists becoming carriers of social change.
These studies also explore the connection between literature and fields such as neurobiology, neuropsychology, and
other sciences to reveal the complexity of animal experiences. 5) The shift in the approach to animals: Another
objective is to investigate the change in how animals are approached in literature, which points to the need for a
shift from an anthropocentric paradigm to a more altruistic model. These changes also affect the understanding of
the role of humans as beings in relationships with other organisms, rather than as separate, isolated entities.
The first chapter discusses the novel When I Sing, Mountains Dance by Irene Sola, in which animals, plants, and
humans coexist in a biocentric vision, replacing anthropocentrism with a broader, multispecies perspective. The
second chapter analyzes the novels of Olga Tokarczuk and John Maxwell Coetzee, where the protagonists, Janina
Duszejko and Elizabeth Costello, fight for animal rights and form deep bonds with animals. The third chapter
focuses on language as a tool for conveying the sensory and experiential world of animals, while the fourth chapter
considers contemporary artistic practices in which animals serve as bearers of messages about human-animal
relationships. The fifth chapter centers on insects and their representations in literature, highlighting the
difficulties in forming connections with them due to the lack of common communicative codes. The final chapter
examines changes in the anthropological image of humans, portraying them as symbionts, part of multispecies
biological relationships that dominate over individual egoism. The work aims to expand the understanding of animals
as subjects, who, although different from humans, co-create shared worlds of experience in both literature and art.
The methodology of the doctoral dissertation is divided into two main areas. The first includes texts from
neuroscience, such as neurobiology and neurocognitive science, and from cognitive ethology. The second area
encompasses works from the humanities, including ecocriticism, literary animal studies, affective criticism, post-
anthropocentrism, cultural studies, and the philosophy of art. A comparative method is employed in the
dissertation, and each chapter has a dedicated methodology tailored to the specific issue, which is thoroughly
discussed in the relevant sections of the work. | en |
| dc.language | pl | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.subject | zookrytyka | pl |
| dc.subject | zwierzęta | pl |
| dc.subject | literatura XXI wieku | pl |
| dc.subject | badania komplementarne | pl |
| dc.subject | studia nad zwierzętami | pl |
| dc.subject | zoo-criticism | en |
| dc.subject | animals | en |
| dc.subject | 21 st-century literature | en |
| dc.subject | complementary research | en |
| dc.subject | animal studies | en |
| dc.title | Obdarzanie troską. Reprezentacje zwierząt w literaturze od przełomu XX/XXI wieku w kontekście badań zookrytycznych | pl |
| dc.title.alternative | Giving care. Representations of animals in literature since the turn of the 20th/21st century in the context of zoocritical research | en |
| dc.type | Thesis | pl |