Brytyjskie elitarne szkolnictwo średnie dla chłopców : studium socjopedagogiczne
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Gromkowska-Melosik, Agnieszka
Źródło: Labor et Educatio. 2015, nr 3, s. [227]-249
Język: pl
Słowa kluczowe:
brytyjskie elitarne szkolnictwo średnieErving Goffman
strategiczne przeżycia osobowości
przywództwo
imperializm
reprodukcja kulturowa
mobilność społeczna
elite secondary education
total insitution
Erving Goffman
the strategic survival personality
leadership
imperialism
cultural reproduction
social mobility
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W świadomości społecznej istnieje przekonanie, że to wykształcenie
uzyskane na poziomie wyższym decyduje o sukcesie społeczno-zawodowym jednostki.
Trudno jest temu zaprzeczyć. Jednakże wiele badań eksponuje fakt, iż to właśnie
szkoła średnia, a w szczególności liceum, jest decydująca, (obok czynnika rodzinnego)
w kształtowaniu kapitału kulturowego jednostki i jej „potencjału” społecznego. Trudno
jest przecenić w tym zakresie, zarówno w kontekście historycznym, jak i współcześnie,
rolę elitarnych szkół licealnych, z absolwentów których w praktyce tworzy się elita
intelektualna danego społeczeństwa. Niniejszy artykuł wpisuje się we współczesne
debaty na temat roli edukacji w podtrzymywaniu nierówności społecznych. Podejmuje
on ten problem na przykładzie społecznych funkcji brytyjskich elitarnych szkół
średnich, w kontekście konstruowania tożsamości absolwentów oraz dynamiki relacji
między zjawiskiem reprodukcji kulturowej a ruchliwości społecznej. Higher education, in the social consciousness, is considered to determine
the social and professional success of an individual. It is difficult to deny this. However,
a vast amount of research highlights the fact that it is, in fact, the secondary education,
and the secondary school in particular (apart from the family factor), that is decisive
in shaping the individual’s cultural capital, and their social „potential”. In this respect,
it is difficult to overrate the role of elite secondary schools, both in the historical and
contemporary perspectives, whose graduates form intellectual elites of a given society.
This article is a contribution to the contemporary debates on the role of education in
sustaining social inequalities. It considers this issue on the example of social functions
fulfilled by British elite secondary schools in the context of constructing graduate
identities and the dynamics of relations between the phenomenon of cultural reproduction
and social mobility.