Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGromkowska-Melosik, Agnieszka
dc.date.accessioned2017-04-07T11:18:09Z
dc.date.available2017-04-07T11:18:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2015, nr 3, s. [227]-249pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1456
dc.description.abstractW świadomości społecznej istnieje przekonanie, że to wykształcenie uzyskane na poziomie wyższym decyduje o sukcesie społeczno-zawodowym jednostki. Trudno jest temu zaprzeczyć. Jednakże wiele badań eksponuje fakt, iż to właśnie szkoła średnia, a w szczególności liceum, jest decydująca, (obok czynnika rodzinnego) w kształtowaniu kapitału kulturowego jednostki i jej „potencjału” społecznego. Trudno jest przecenić w tym zakresie, zarówno w kontekście historycznym, jak i współcześnie, rolę elitarnych szkół licealnych, z absolwentów których w praktyce tworzy się elita intelektualna danego społeczeństwa. Niniejszy artykuł wpisuje się we współczesne debaty na temat roli edukacji w podtrzymywaniu nierówności społecznych. Podejmuje on ten problem na przykładzie społecznych funkcji brytyjskich elitarnych szkół średnich, w kontekście konstruowania tożsamości absolwentów oraz dynamiki relacji między zjawiskiem reprodukcji kulturowej a ruchliwości społecznej.pl_PL
dc.description.abstractHigher education, in the social consciousness, is considered to determine the social and professional success of an individual. It is difficult to deny this. However, a vast amount of research highlights the fact that it is, in fact, the secondary education, and the secondary school in particular (apart from the family factor), that is decisive in shaping the individual’s cultural capital, and their social „potential”. In this respect, it is difficult to overrate the role of elite secondary schools, both in the historical and contemporary perspectives, whose graduates form intellectual elites of a given society. This article is a contribution to the contemporary debates on the role of education in sustaining social inequalities. It considers this issue on the example of social functions fulfilled by British elite secondary schools in the context of constructing graduate identities and the dynamics of relations between the phenomenon of cultural reproduction and social mobility.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectbrytyjskie elitarne szkolnictwo średniepl_PL
dc.subjectErving Goffmanpl_PL
dc.subjectstrategiczne przeżycia osobowościpl_PL
dc.subjectprzywództwopl_PL
dc.subjectimperializmpl_PL
dc.subjectreprodukcja kulturowapl_PL
dc.subjectmobilność społecznapl_PL
dc.subjectelite secondary educationen_EN
dc.subjecttotal insitutionen_EN
dc.subjectErving Goffmanen_EN
dc.subjectthe strategic survival personalityen_EN
dc.subjectleadershipen_EN
dc.subjectimperialismen_EN
dc.subjectcultural reproductionen_EN
dc.subjectsocial mobilityen_EN
dc.titleBrytyjskie elitarne szkolnictwo średnie dla chłopców : studium socjopedagogicznepl_PL
dc.title.alternativeBritish male elite secondary education : social and educational studyen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord