Holizm w pracy edukacyjnej z młodzieżą bezrobotną
Author:
Wołk, Zdzisław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2015, nr 3, s. [303]-317
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
holizmbezrobocie
bezrobotny
edukacja
młodzież
model
aktywność
holism
unemployment
unemployed
education
young people
exemplar
activity
Date: 2015
Metadata
Show full item recordAbstract
Młodzież bezrobotna, pomimo dojrzewania w warunkach powszechnego
dostępu do edukacji oraz mająca możliwość powszechnego korzystania z nowych
osiągnięć cywilizacyjnych, często ma bardzo poważne problemy na rynku pracy. Brakiem
pracy zazwyczaj zagrożone są osoby młode wykazujące szereg specyficznych
cech współwystępujących i wraz z tym wzajemnie się wzmacniających. Są to m.in. niedojrzałość
społeczna, kłopoty w relacjach z innymi, bierność i wycofanie. Skutecznym
sposobem wsparcia może być systemowe oddziaływanie edukacyjne, odwołujące się
do rożnych sfer osobowości i aktywności młodych ludzi. W artykule przedstawiono
holistyczne podejście edukacyjne prowadzące do aktywizacji społecznej i zawodowej
młodzieży, wykorzystujące wybrane doświadczenia niemieckie i szwedzkie. In spite of maturation in terms of universal access to education and having
the possibility of widespread use of new achievements of civilization, unemployed
young people often have very serious problems in the labor market. Usually young
people are at risk of lack of employment, who have a series of specific co-occurring features
that, along with this, are mutually reinforcing. These features include: social immaturity,
difficulties in relationships with others, passivity and withdrawal. An effective
way of support may be systemic educational impact referring to different spheres
of personality and activity of young people. The article presents a holistic educational
approach leading to social and professional mobilization of young people based on the
selected German and Swedish experiences.