Priorities of the teachers’ education progress in Ukraine
Author:
Sotskaya, Galina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2016, nr 4, s. [121]-130
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
teacher educationteacher
pedagogue
lifelong learning
wykształcenie pedagogiczne
nauczyciel
pedagog
edukacja przez całe życie
Date: 2016
Metadata
Show full item recordAbstract
Under modern conditions the teacher education in Ukraine constituting
higher education provides for teachers’ training and pays much attention to their role
in the innovative updated society and thus the need in reforming the system of professional
training. Despite positive changes in teacher education professional training
of teachers still has certain drawbacks. They can be overcome by recognizing teacher
education as a sphere that provides with human capital – teachers; updating the content
of teacher training based on its standardization; developing variable, diversified
curricula in accordance with levels of higher teacher education; continuous professional
development of teachers and pedagogues in the context of formal, non-formal
and informal education. W nowoczesnych warunkach na Ukrainie wykształcenie pedagogiczne,
będąc integralną częścią systemu szkolnictwa wyższego, zapewnia przygotowanie
przyszłych nauczycieli do bycia świadomymi ich roli w nowym, innowacyjnym społeczeństwie.
Istnieje jednak konieczność reformy systemu przygotowania zawodowego.
Pomimo pozytywnych zmian w wykształceniu pedagogicznym, w dalszym ciągu istnieją
wady zawodowego przygotowania nauczyciela. Można je przezwyciężyć poprzez
uznanie edukacji nauczycieli jako sfery rozwoju kapitału ludzkiego; aktualizację
treści kształcenia w oparciu o standaryzację; tworzenie zmiennych, zróżnicowanych
profilów edukacyjno-zawodowych programów edukacyjnych zgodnie z poziomami
wyższego kształcenia pedagogicznego; ciągłemu rozwojowi zawodowemu nauczycieli,
pedagogów w ramach formalnej, nieformalnej oraz poza-formalnej edukacji.