Show simple item record

dc.contributor.advisorBujnowski, Jan
dc.contributor.authorNiesyto, Mirosław
dc.date.accessioned2017-04-12T11:25:10Z
dc.date.available2017-04-12T11:25:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1516
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor Jan Bujnowski, prof. UP.pl_PL
dc.description.abstractPrzedstawiona praca doktorska jest wynikiem moich doświadczeń zarówno jako fotografa, grafika, jak i filmowca amatora. Od czasów szkolnych zajmuję się fotografią analogową, a w okresie studiów poznałem tradycyjne techniki graficzne, co znacznie rozszerzyło mój warsztat artystyczny. Już wtedy trudno mi było ograniczyć zainteresowania do jednej dziedziny sztuki, stąd cykl magisterski powstał w technice linorytu pod opieką profesora Jana Bujnowskiego, a aneksem do dyplomu były fotografie wykonane pod kierunkiem prof. Haliny Cader- Pawłowskiej. Udział w warsztatach gumy chromianowej prowadzonych przez dr Józefinę Bransch-Walczak z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie spowodował dalsze rozszerzenie moich zainteresowań szlachetnymi technikami fotograficznymi. Od kilku lat w Pracowni Fotografii Wydziału Sztuki, w której pracuję na stanowisku naukowo-technicznym, uczestniczę w zajęciach dydaktycznych, obejmujących między innymi warsztaty z tradycyjnych technik fotograficznych. Biorę także udział w badaniach statutowych prowadzonych przez zespół pod kierunkiem prof. Haliny Cader Pawłowskiej. Badania dotyczą wpływu cyfryzacji na fotograficzne techniki specjalne oraz związków grafiki i fotografii. Mimo, że w mojej twórczości znaczące miejsce zajmuje fotografia cyfrowa, to przygoda ze starymi technologiami fotograficznymi okazała się na tyle interesująca i pełna niespodzianek, że jedna z tych technik, guma chromianowa, zaczęła odgrywać coraz większą rolę w mojej pracy artystycznej. Zebranie doświadczeń w warsztacie gumy chromianowej, którą jednocześnie modyfikowałem i przystosowywałem do swoich potrzeb spowodowało, że stopniowo odkrywałem jej potencjał kreacyjny jako medium wciąż nowoczesnego. Postanowiłem użyć tej techniki do wykonania cyklu prezentowanych prac doktorskich. Powstały 22 grafiki w formacie 100x70 cm. Ich założenia ideowe oscylują wokół wspomnień, procesu zapamiętywania oraz szeroko pojętej pamięci. Podczas kilkudziesięciu lat mojej praktyki fotograficznej zgromadziłem pokaźne archiwum fotografii analogowej. Na początku, w związku z niedostatkiem wiedzy i doświadczenia, część klisz posiadała różnego rodzaju wady wynikające z niedoskonałości procesu technologicznego. Plamy z odczynników chemicznych, rysy, wysoka ziarnistość obrazu oraz inne efekty związane ze złymi warunkami przechowywania negatywów, po latach stały się mimowolnym świadectwem czasu, okazały się wartością inspirującą artystycznie. Te niedoskonałe, amatorskie klisze, będące jednak materialnym zapisem przeżytych chwil, posłużyły mi do wykonania matryc do cyklu doktorskiego.pl_PL
dc.description.abstractThe present doctoral dissertation is an effect of my experience both in the capacity of a photographer and printmaker, but also amateur filmmaker. 1 have been involved with analogue photography since my school years, whereas during my university course 1 became acquainted with traditional printmaking techniques, which has greatly contributed to expanding my artistic skills. During several years of gaining experience in the gum bichromate studio, a method which I simultaneously modified and adapted to my needs, 1 was gradually discovering its creative potential of a medium that has lost none of its progressive and up-to-date nature. In connection therewith, I resolved to employ this method to produce a cycle of works for my doctoral dissertation. As a result twenty two 100x70 cm prints were produced, with ideological premises revolving around the process of remembering, recollections, and broadly understood memory. Over the years of my photographic practice 1 have collected a sizeable archive of analogue photographs. Chemical reagent stains, scratches, high granularity of image, and other effects related to poor conditions in which negatives were stored and my insufficient experience at the beginning of the adventure with photography, after years became an involuntary testament to time, and proved to be an artistically inspiring value. I used these imperfect amateur films which, nevertheless, constitute a material record of experienced moments, to produce matrixes for the doctoral cycle. In relation to my prints, I treat the film as a specific type of an external memory concealing instants, clippings, memories of youth, moments recorded with a camera and light on the film. I chose only some of the frames. I find it difficult to say why I selected some of them while discarding others. In doing so, I applied the 'ordinary photograph' criterion, i.e. the photograph that is taken on various occasions, for example - when one is having a good time with friends. For me the gum bichromate technological process, which I modified and then used, is close to the process of remembering and it is as important as the final effect. In the course of my work on the Klisze - fotografia, pamięć, obraz graficzny [Films - the Photograph, Memory, Graphic Image] cycle, the order of technological operations evoked associations with the order in which events are remembered and then retrieved. In my prints, the use of digital technology at the stage of producing (preparing) the matrix is not aimed at altering the image, but it rather fulfils an ancillary role, not interfering with the work's structure, but significantly shortening the time of its creation. I can modify the graphic image not only during exposure, but also in developing, which is characteristic of the noble photographic techniques. The use of a digital matrix also allowed for more precise control of the technique, without depriving the image of the features of handicraft. The gum bichromate, falling within the category of noble photographic techniques, is one of those few which permit the artist to develop their own methods of proceeding in a very extensive scope. It is an extremely valuable characteristic of the technique at issue. In preparing my doctoral dissertation, I was intrigued by the degree to which the world of memory and recollections and the world of analogue and digital technology may permeate and influence each other, creating and enriching the language of arts. In creating the works included in the cycle entitled KLISZE - FOTOGRAFIA, PAMIĘĆ, OBRAZ GRAFICZNY [FILMS - THE PHOTOGRAPH, MEMORY, GRAPHIC IMAGE], I wanted them to become prints hailing from memory, from recollections of moments recorded on the negatives in my archive, my 'external memory'.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectkliszepl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectpamięćpl_PL
dc.subjectobraz graficznypl_PL
dc.titleKlisze - fotografia, pamięć, obraz graficznypl_PL
dc.title.alternativeFilms - the photograph, memory, graphic imageen_EN
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record