dc.contributor.advisor | Cieszyńska-Rożek, Jadwiga | |
dc.contributor.author | Sedivy, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2017-04-13T14:15:07Z | |
dc.date.available | 2017-04-13T14:15:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1525 | |
dc.description | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Jagody Cieszyńskiej-Rożek. | pl_PL |
dc.description.abstract | Rozprawa doktorska pt. Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem liczy wraz z Bibliografią 163
strony. Na dysertację składają się: Wstęp, trzy rozdziały teoretyczne, dwa empiryczne, podsumowanie oraz
Zakończenie.
W opisie zaburzenia spektrum autyzmu podkreślany jest brak lub nieprawidłowości rozwoju sytemu językowego
oraz fakt, że w literaturze i w powszechnie stosowanych w Polsce terapiach nie ma konkretnych propozycji
oddziaływań językowych.
Celem pracy było ukazanie wpływu terapii, prowadzonej metodą krakowską, na całościowe, społeczne
funkcjonowanie dzieci z autyzmem, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju systemu językowego. Autorką metody
jest prof. J. Cieszyńska. Metoda została wypracowana na gruncie języka polskiego, a jej uniwersalizm pozwala
na zastosowanie w każdej placówce terapeutycznej czy domu rodzinnym, niezależnie od warunków lokalowych czy
ekonomicznych.
W części teoretycznej przedstawiony został wpływ języka na kształtowanie się funkcji poznawczych z
uwzględnieniem zagadnień neurobiologicznych: funkcje prawej i lewej kory mózgowej, glottodydaktycznych:
podstawy programowania języka, neuropsychologicznych: ogólnorozwojowa terapia funkcji poznawczych ze
szczególnym uwzględnieniem wczesnej nauki czytania. W tej części zostały także zamieszczone informacje
dotyczące wczesnego diagnozowania zaburzeń autystycznych.
W części praktycznej opisane zostały badania własne, dotyczące dzieci autystycznych. Terapia, której
rezultaty zawarte zostały w pracy, prowadzona była przez siedem lat. Zrealizowane badania obejmowały dwie
populacje. Grupę podstawową stanowiło dziesięciu chłopców z autyzmem, a grupę pomocniczą rodzice objętych
badaniem dzieci. Narzędzia badawcze zostały opracowane samodzielnie przez autorkę pracy.
Badania wykazują, że dzieci autystyczne nie nabywają systemu językowego normatywnie, a mowa nie pojawia się
spontanicznie. Jednakże odpowiednio poprowadzona terapia umożliwia budowanie systemu językowego w umyśle oraz
rozwija komunikację werbalną. W pracy przygotowane i przedstawione zostały konkretne propozycje
terapeutycznych oddziaływań. Terapia musi być ściśle związana z powtórzeniem etapów rozwoju dziecka zdrowego,
programować język, wykorzystywać techniki wspomagające, między innymi Symultaniczno - Sekwencyjną Naukę
Czytania®, Manualne Torowanie Głosek®, gesty artykulacyjne. Opisane ćwiczenia językowe nawiązują do
wypracowanego w glottodydaktyce programu nauczania języka polskiego obcokrajowców. Wyniki badań potwierdzają
skuteczność przyjętych zasad i sposobów terapii językowej dzieci z autyzmem.
Ostatni, aplikacyjny rozdział przynosi syntetycznie sformułowane wnioski. Autorka dostrzega i podkreśla
zależności między nabywaniem języka a kształtowaniem się zdolności rozumienia i interpretowania otaczającej
dziecko rzeczywistości, rozwojem społecznym oraz emocjonalnym, możliwościami wykorzystania biologicznego
potencjału poznawczego w codziennym funkcjonowaniu. | pl_PL |
dc.description.abstract | Te doctoral thesis entitled Stimulation of Language Communication of Children with Autism is 163 pages long.
The dissertation consists of: the Introduction, three chapters of theory, two chapters of research, the
conclusion and the Ending.
In the description of autistic spectrum disorders it is emphasized that there is lack or deficiency of
language system development and the fact that there are no substantial suggestions of language interactions
in literature and commonly applied therapies in Poland.
The aim of the thesis was to show the influence of the therapy, carried out according to Cracow therapy, on
global and social functioning of autistic children, with particular emphasis on language system development.
The author of the method is prof. J. Cieszyńska. The method was created on the basis of the Polish language,
and it is so universal that can be used in all kinds of therapeutic services and at home as well, regardless
of the economical or housing conditions.
In the theoretical part the author showed the influence of the language on the development of cognitive
functions, taking into account neurobiological issues: the functions of the right and left cerebral cortex,
glottodidactics: the bases of language programming, neuropsychological: general development therapy of
cognitive functions with particular emphasis on early learning of reading. The information concerning early
diagnosis of autistic disorders was also presented in this part.
The individual research concerning autistic children was described in the practical section. The therapy, the
results of which were presented in the thesis, lasted seven years. The research covered two populations. The
basic group consisted of ten boys with autism, the parents of those children constituted the support group.
The research tools were prepared individually by the author of the thesis.
The research shows that autistic children do not acquire the language system in a normative way, and the
speech does not appear spontaneously. However, a well performed therapy enables to build the language system
in the mind and develops verbal communication. Specific therapeutic solutions were prepared and presented in
the thesis. The therapy must be closely related to repeating of stages of a healthy child development, it
must program the language, use supportive techniques such as Simultaneous-Sequential Reading Approach®,
Phoneme Production with Manual Support®, articulation gestures. Language exercises described in the thesis
refer to the curriculum of Polish language teaching for foreigners. The results of the research confirm the
effectiveness of the accepted principles and methods of the language therapy of autistic children.
The last chapter describes cohesively formulated applications. The author notices and emphasizes the
correlation between acquiring the language and forming the ability to understand and interpret the child's
surrounding environment, social and emotional development, the possibilities of using the biological
cognitive potential in everyday functioning. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | wczesna diagnoza zaburzeń autystycznych | pl_PL |
dc.subject | terapia neurobiologiczna | pl_PL |
dc.subject | komunikacja językowa dzieci z autyzmem | pl_PL |
dc.subject | metoda krakowska | pl_PL |
dc.subject | Symultaniczno - Sekwencyjna Nauka Czytania® | pl_PL |
dc.subject | Manualne Torowanie Głosek® | pl_PL |
dc.subject | programowanie języka | pl_PL |
dc.subject | early diagnosis of autistic disorders | en_EN |
dc.subject | neurobiological therapy | en_EN |
dc.subject | language communication of autistic children | en_EN |
dc.subject | Cracow method | en_EN |
dc.subject | Simultaneous-Sequential Reading Approach® | en_EN |
dc.subject | Phoneme Production with Manual Support® | en_EN |
dc.subject | language programming | en_EN |
dc.title | Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem | pl_PL |
dc.title.alternative | Stimulation of language communication of children with autism | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |