Wpływ Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® na stopień gotowości szkolnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Skrzypiec, Łucja
Promotor:
Cieszyńska-Rożek, Jadwiga
Język: pl
Słowa kluczowe:
symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytaniagotowość szkolna
przedszkole
dziecko
wczesna nauka czytania
językowa gotowość szkolna
umiejętności językowe
simultaneous-sequential method of reading acquisition
school readiness
preschool
child
early reading
linguistic school readiness
linguistic competence
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Instytut Filologii Polskiej. Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jadwigi Cieszyńskiej-Rożek.Streszczenie
Przybywa dzieci z trudnościami w opanowaniu umiejętności językowych. Przyczyn tych trudności upatruje się w
zmianach cywilizacyjnych, szybkim tempie życia, sposobie funkcjonowania współczesnej rodziny, powszechnej
dostępności nowych technologii. Wszechobecne obrazy rozwijają prawą, niejęzykową półkulę mózgu. Komputer,
telewizor, tablet i komórka to dzisiaj członkowie rodziny, w której brakuje czasu na codzienną rozmowę i zabawę z
dzieckiem. Rozmawiając, opowiadając, czytając dziecku stymulujemy jego lewą półkulę mózgu i rozwój językowy.
Dlatego tak istotne jest wykorzystanie okresu przedszkolnego dla kształtowania kompetencji językowych. Od nich
zależy szkolna kariera dziecka.
Zakłócony proces nabywania języka opóźnia rozwój procesów poznawczych. Język jest nie tylko narzędziem komunikacji.
Stymuluje też rozwój dziecka. Dziecko uczy się szybko dzięki kontaktom społecznym z opiekunami, którzy bawią się z
nimi.
Wyniki badań neurobiologicznych podkreślają, że należy stworzyć dziecku możliwość poznania wielu ciekawych rzeczy.
Mózg dziecka dojrzewa i uczy się jednocześnie. Przyczyna problemów z nauką czytania często tkwi w zaburzonym
„okablowaniu" między ośrodkami mowy. U dzieci mających te problemy narasta niechęć do czytania, nauki i szkoły.
Obserwując moich uczniów zauważyłam, że: ci, którzy rozpoczęli naukę w szkole z umiejętnością czytania opanowaną w
stopniu podstawowym lepiej radzili sobie, lubili czytać. Uczniowie, którzy okupili naukę czytania ogromnym
wysiłkiem w klasie pierwszej nie lubili czytać. Obserwowałam niechęć do czytania już u przedszkolaków. Sześciolatki
z chęcią rozpoczynały naukę czytania, poznawały pierwsze litery, natomiast nie radziły sobie z odczytywaniem
wyrazów.
Doświadczenia z terapii stymulującej rozwój językowy dzieci poprzez wczesną naukę czytania pozwoliły mi na
wysunięcie wniosku, że to zbyt krótki czas na realizację pierwszego etapu nauki czytania, niewystarczająca
stymulacja funkcji poznawczych, jak również metoda nauki czytania gasiły zainteresowanie i motywację dzieci do
poznawania świata pisma.
Szukanie sposobów pomocy dzieciom mającym trudności w opanowaniu umiejętności językowych stało się obiektem moich
zainteresowań i badań naukowych. Celem badań było: ocena efektywności stosowania metody Symultaniczno-Sekwencyjnej
Nauki Czytania® oraz jej wpływ na rozwój językowy przedszkolaków i ich gotowość szkolną, a także opracowanie dla
nauczycieli programu kształtowania językowej gotowości szkolnej Symultaniczno-Sekwencyjną Metodą Nauki Czytania®.
Badanie właściwe poprzedziły badanie pilotażowe. W 2005 roku napisałam program „Lubię czytać" dla dzieci 6-letnich
rozpoczynających naukę czytania. W programie wykorzystałam metodę symultaniczno-sekwencyjną. Był on realizowany w
dwóch przedszkolach. Nauczyciele uczyli czytania nową metodą, ale także stymulowali rozwój psychomotoryczny
przedszkolaków (percepcja wzrokowa, słuchowa, duża i mała motoryka, mowa, komunikacja interpersonalna, myślenie,
pamięć). Sprawdziłam efekty programu (test czytania i badanie mowy). Okazało się, że wzrosły kompetencje językowe
dzieci.
W badaniach właściwych zastosowałam metodę eksperymentalną. Chciałam zbadać wpływ sylabowej nauki czytania na
poziom kompetencji językowych i gotowości szkolnej dzieci przedszkolnych. Wybrałam technikę grup równoległych -
plan z grupą kontrolną bez pomiaru początkowego. Napisałam innowację. Zawierała rozkład materiału, konspekty,
pomoce oraz test sprawdzający umiejętność czytania. Wprowadziłam program w grupie eksperymentalnej. Innowacja
została zatwierdzona w Kuratorium Oświaty w Katowicach i trwała cztery lata. Na koniec porównałam rozwój dzieci z
grupy innowacyjnej, z grupą kontrolną. W tej grupie dzieci nabywały umiejętności językowe metodą fonetyczną.
Celowy był wybór grup przedszkolnych, z publicznych przedszkoli. Przy wyborze placówki realizującej innowację było
ważne posiadanie przez nauczycieli kwalifikacji do pracy metodą prof. J. Cieszyńskiej. Pozostawałam w roli autora
innowacji i metodycznego konsultanta nauczycieli. Losowy był dobór dzieci do grup. Kryteria przyjęć w obydwu
przedszkolach były takie same.
W badaniu zastosowałam następujące techniki: wywiad (np. dyrektorzy), analizę dokumentów (np. dzienniki),
obserwację (zajęć dydaktycznych, spotkań z rodzicami), ankietę dla nauczycieli. Wykorzystałam następujące
narzędzia: test logopedyczny, test gotowości szkolnej, test czytania, percepcji słuchowej i lateralizacji. W 2011
roku przeprowadziłam pomiar końcowy w grupie innowacyjnej i kontrolnej.
W badaniach wprowadziłam etap drugi, czyniąc je badaniami podłużnymi. W 2013 r. odnalazłam dzieci badane wcześniej
dzieci. Byli uczniami klas drugich szkół podstawowych. Przeprowadziłam badanie ankietowe z ich nauczycielami. W
kwestionariuszu ocenili oni poziom gotowości szkolnej uczniów, umiejętność czytania a także jak uczniowie radzą
sobie w szkole. Chciałam zbadać wpływ wczesnej nauki czytania na sukces szkolny dzieci. Wyniki badań wykazały, że
rozwój badanych umiejętności dzieci z grupy innowacyjnej był lepszy. Osiągnęły one wyższy poziom gotowości
szkolnej. Lepiej również te dzieci radziły sobie w szkole niż dzieci z grupy kontrolnej. Moim wnioskiem jest
wprowadzenie elementarnego etapu nauki czytania w przedszkolach. Wczesna nauka czytania nie tylko wpływa na karierę
szkolną przyszłych uczniów, ale również kształtuje ich pozytywny stosunek do czytania i aktywność czytelniczą.
Kształtowanie językowej gotowości szkolnej przedszkolaków jest najskuteczniejszą profilaktyką trudności w nauce
czytania, trudności szkolnych i analfabetyzmu. The number of children with language difficulties is constantly increasing. The reasons for this problem can be
found in the increased pace of life, the way modern families function or the easy access to new technologies.
Ubiquitous images stimulate the right, unilingual hemisphere. Computers, TV-sets and tablets consume family leisure
time which could be spent on conversations or playing with a child. Conversations, storytelling and reading
stimulate the child's left hemisphere which is responsible for language. Therefore, it is essential to use the
preschool period to develop linguistic competence. The child's school career depends on it.
Language is not only a communication tool. Disrupted process of language acquisition delays the cognitive
development. The results of neurobiological research emphasise that a child's brain matures and learns at the same
time. Children learn more quickly due to the social contact with caregivers who play with them.
The reason for problems with learning to read can be found in disruptions of neuronal connections between brain
areas which are responsible for language. Children with those problems feel an increasing discouragement towards
reading, learning and school. They often display speech disorders.
The experience gained from therapy which stimulates linguistic development of children through early reading led me
to the conclusion. Factors such as insufficient time to undergo the first stage of reading acquisition,
insufficient stimulation of cognitive functions, and not proper learning method extinguish the interest and
motivation of children to get to know the world of writing.
Supporting children who have trouble with learning to read has become the subject of my scientific interest. My
research had two aims. I wanted to examine the influence of early reading on the level of linguistic competence and
school readiness among preschool children. And I wanted to create the program to develop linguistic school
readiness using the simultaneous-sequential method for teachers (practical purpose).
The main research was proceeded by a pilot study. In 2005 I wrote the program "I like reading" for 6 year old
children who start learning how to read. In the program I used a simultaneous-sequential method. The program was
administered in two preschools. The teachers used the new method to teach reading as well as stimulating the
preschoolers' psychomotor development (visual perception, auditory perception, pronunciation, impersonal
communication, gross and small motor skills, thinking and memory). I investigated the effects of the program with a
reading test and speech assessment. The findings showed that children's linguistic competence was increased.
In the main research I applied the experimental method. I chose a simultaneous group technique - with a control
group without an initial measurement. I wrote a pedagogical innovation. It included curriculum details, lesson
plans and the test checking the ability to read. I implemented the program in the experimental group. The
innovation was accepted by the Board of Education in Katowice and lasted for four years (2007-2011). At the end, I
compared the development of children from the innovational group with the control group. In this group the children
were acquiring the linguistic skills by the phonetic method.
The choice of an experimental preschool was deliberate. Familiarity of the teachers with Cieszyńska's method was an
important factor. I adopted the role of a methodical consultant for teachers. However, the assignment of children
to groups was random. The entering criteria in two preschools were the same.
I applied following techniques in my research: interview, document analysis (class and therapy registers),
observation (didactical classes, parent meetings), and a survey for teachers. I used the following tools: logopedic
test, school readiness test, reading test, auditory perception and lateralization test. In 2011 I performed a final
measurement.
I then introduced a second stage to my research - making the research longitudinal. In 2013 I found the children
tested earlier. They were second grade pupils of primary schools. I conducted a survey among their teachers. In the
questionnaire they assessed the level of children's school readiness, the ability to read as welt as how the pupils
cope at school in general. I wanted to study the influence of early reading on the children's school success too.
The research results showed that the children's not only linguistic skills from the innovational group were better.
They reached a higher level of school readiness. They also coped better at school than children from the control
group. My conclusion is to introduce an elementary stage of learning to read to preschools. Teaching reading early
does not only influence future pupils' school careers but it also shapes their positive attitude towards reading.
Forming preschoolers' linguistic school readiness is the most effective prevention of troubles with learning how to
read, school problems and illiteracy.